Just nu känner jag mig minst av allt välkommen till Telia.
Jag är en sån där typ som håller mig till det jag påbörjat så länge den jag har som leverantör fungerar. Det kan ibland vara lite dyrare men om kvalité och service håller sig på en för mig önskad nivå så bråkar jag inte för några futtiga kronor. Jag har bekanta som hoppar mellan telefonbolag och elbolag för lägsta dagspris. Inte fungerar det bättre eller blir billigare och förresten priset är ju inte viktigare än funktionen.
Säljarna säger alltid att det blir billigare och bättre och frågar om man nyttjat nägon av konkurrenterna. Svarar man ja, så kommer frågan om man är nöjd med servicen, om man upplever att telefonköerna fungerar (är korta alltså).
Självfallet är det så att man är missnöjd med service, telefonköer och tröttande kommentarer om att starta om modem eller vad det är för femtioelfte gången. Det spelar ingen roll vilket bolag Du är kund hos. De har alla samma typ av (brist på) service.
Även om personalen uppdateras hela tiden så skall problemet lösas på samma sätt. Starta om Bredbandsroutern och STBN genom att dra ur kontakten några minuter. Det går inte att säga att man redan gjort det 5 ggr. Sen kommer kommentarer om utrustningen, har Du kontrollerat etc... trots att man vet att allt fungerar utom tjänsten från leverantören.
Nu hade vi varit i Örebro och skyndat oss hem för att hustrun ville se Ernst på TV. TV visar programtablån men ingen bild och inget ljud. Telia Digital TV förstås. Självfallet så vet jag vad som komma skall så snabbt startar jag om all utrustning, Bredbandsroutern, STBN, Digitalboxen och TV´n. Fortfarande svart men en ruta talar om att jag lider av effekten av nåt Telia kallar Felkod 602.
Snabbt kollar jag på nätet. Hittar inget som klart talar om vad koden betyder men hittar följande instruktion på chatten....
1. Dra ut strömsladden på boxen.
2. Stoppa tillbaka strömsladden
3. Tryck in Info knappen på fjärrkontrollen, tills du ser en blå bild.
4. Navigera med pilarna till system, nere till vänster.
5. Väl på system tryck OK, för att få en lista där man kan välja: Factory Reset och remove software.
6. Välj Factory Reset genom att trycka på OK. Sedan svarar du Ja på frågan.
7. Välj sedan Exit med OK.
8. Då väljer du Reboot without saving.
Du behöver ha dina inloggningskoder efter det, dessa hittar du på http://telia.se/minasidor där du kan logga in med personnummer och OCR-nummer och välja digital-tv abonnemanget.
??????
För mig som levt de senaste 20 åren av mitt yrkesverksamma liv i den digitala sfären kan jag inte annat än häpna. Vad förväntar de sig när man ringer?
Nåväl!
Nästa försök blev att försöka logga in på mitt Telia konto för att se om där fanns någon information. Nu kom nästa chock. Användaren finns ej registrerad inom Telia! Kolla, Dubbelkolla, rätt användar ID och lösen .. Jovisst. Testa igen.. Användaren finns ej.....
Nu ringer jag felanmälan 90 200.... tut tut tut... nedkopplad... detta händer ytterligare en gång. Har Telia lagt ner tjänsten? Kollar igen på nätet och det dyker upp en sida om jag vill svara vad jag anser om telias tjänster,,, och det vill jag ju ,,, så det offrar vi lite tid på.
Konstigt upplägg.. Visst får jag gradera svaren mellan 0-10 där 0 betyder att jag är missnöjd. Vad tycker Du om telias support? .... Vilken support, jag har inte fått kontakt med någon? Hur lång tid tog det innen felet var avhjälpt? Felet är inte avhjälpt! Och så vidare. Skall inte trötta Er med alla frågor bara peka på att formuläret var upplagt som om det inte fanns några fel eller missnöjda kunder, bara glada kunder som fått stor nytta av Telia support. Nu är klockan 21.56.
Efter ytterligare försök på 90 200 så går signalerna fram och en automatröst svarar. Nu får jag veta att Telia för närvarande har problem med sin Digital TV tjänst men att man arbetar på det, därefter frågan om vad mitt ärende gällde. Jag svarar Digital TV. Fakturaärende.. repeterar rösten, ett ögonblick skall jag koppla... Därefter hamnade jag på avdelningen för fakturor som talade om att Telias öppettider var .... Dvs att klockan passerat 22 och att jag var välkommen tillbaka i morgon.
Nu kollar jag mina sidor igen.... BINGO! ... Men jag kommer inte in för att jag angivit fel inloggningskoder tre gånnger, varför kontot är låst i två timmar. Men Nu får jag i allafall veta att jag finns (vilket jag i och för sig aldrig tvivlat på) och att även mitt telefonnummer existerar. Skönt att veta ifall man behöver ringa hem någon gång.
En sak är dock säker. Vid första bästa tillfälle kommer jag att byta leverantör av Digitala teletjänster. Inte för att andra leverantörer är bättre, för det är de inte, men för att just Telias kundservice är urkass! Kan man inte sköta kundkontakterna skall man inte ha några kunder!
Nu skall jag krypa i säng och drömma om att Telias ledning kontaktar mig för att diskutera kundservice... Jag har nämnligen en förkärlek för utopier just för att " TÄNK OM DE SLÅR IN!"
4 kommentarer:
Visst är det helt otroligt att de är så nonchalanta. Vem som helst kan tydligen sitta där och svara(om man kommer fram) efter ett formulär men utan kunskaper. Det absolut värsta är ju förstås att alla är lika urusla. Så om du byter kan du nog få ett extra litet helvete innan allt fungerar. Lycka till!
Hej Charles!
Det var en målande beskrivning av vad jag förstår var en rätt tröttsam kväll...
Mycket av det du upplevde var ju just relaterat till den här störningen som du till slut fick reda på att vi hade. Det här med att samtalen bröts exempelvis, berodde gissningsvis på att det var så många som försökte nå oss samtidigt.
Jag vet att det tog alldeles för lång tid för oss innan vi kunde skicka ut någon information, både via 90200 och telia.se och våra andra kanaler, om att vi hade den här störningen. Lite beror det på att vi inte visste riktigt vad det var för fel, utan vi behövde få in information ifrån våra kunder om hur felet yttrade sig. Detta så att våra tekniker skulle kunna leta efter rätt sak... Men det är i övrigt bara att instämma i att den processen gick långsammare än önskvärt då i torsdags.
Såvitt jag förstår kom du aldrig fram till någon som kunde hjälpa dig personligen?
Vill du så kan du gärna använda det här formuläret för att komma i kontakt med mig: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515 Inte för att jag är kundserviceansvarig på Telia, så jag kan inte påstå att jag uppfyller din dröm, men det kanske är något jag kan hjälpa dig med ändå? : )
//Lisa Arvidsson
Telia kundservice
Vad är felkod 602
Riktigt bra skrivet och ja det kan vara tröstlöst att få tag i Telia utom när man vill köpa något.
Då går det snabbt.
Skicka en kommentar