söndag 8 januari 2012

Nu är glada julen slut, slut, slut ...

Så var den över för den här gången. Den grönaste julen i mannaminne (mitt i vart fall). Idag avjulades både inne och ute. Röda gardiner och röda dukar bort, in med vårfärger (fast det är en bit kvar till dess). Glittrande ytterbelysning togs ned och ersattes ej av annat. Lite tragiskt men samtidigt rätt skönt. Läste i en blogg på juldagen att nu är det bara 365 dagar kvar till jul och det lät som om julen var det som räknades och allt däremellan bara var transportsträcka. Skönt att inse att jag inte delar den uppfattningen.

Jul, nyår, trettondag, påsk och midsommar, vår sommar höst och vinter , alla har de sin skönhet som jag inte skulle vilja mista nån av dem. Ja Gudrun och Emil med flera orkanstormar förstås, de avstår jag gärna ifrån, fast jag tror inte man får välja.

Äldste sonen hade lagt in inlägg på facebook. Det handlade om att de börjat måla om de nyinköpta köksstolarna. Från svart till vitt, men först skulle de grundas. Som tur var så hade de en vattenlöslig grundfärg, för deras nyss treåriga dotter vaknade vid 4:a tiden och gick upp och fick för sig att det var mer som behövde målas. Så när föräldrarna kom upp ett tag senare så var stora delar av parketten i vardagsrummet vitmålad liksom mattan. Nu löste det sig med vatten, borste och en massa arbete men mattan var enligt uppgift förlorad. I kommentarerna så framgår att kreativiteten gått i arv. Äpplet faller ju som bekant inte så långt från päronträdet.

Själv sitter jag och ömkar mig över den förfärliga förkylningen jag drabbats av, Ni vet en sån som inte ens förlossningar kan jämföras med. Jag var tvungen att gå upp för hostan ville inte ge sig. Nu har jag intagit C vitamin i vattenlösligt skick och hostan har gått över i nysningar. Klockan är halv fyra och det är tyst och stilla. Endast min egen och hustruns hostatacker stör stillheten. Katten var framme och hälsade samt undrade vad jag gjorde uppe denna okristliga tidpunkt, Ja det undrar jag också! Jag skall nog krypa tillbaks till bingen snart och se om det inte kan bli några timmars sömn innan söndagen tar vid. 

Natti natti..
/charles

2 kommentarer:

epsilon sa...

Stackars dig/er. Ingen tröst att det är många som är förkylda, eller hur?
Här är alla tomtar och stjärnor kvar.
Granen barrar inte än och jag vill inte att helgerna ska ta slut.

PO66 sa...

Vi har också passaat på att jula av. När himlen är knallblå, mimosan blommar och vi äter lunch på uteplatsen så känns julen en aning avlägsen! Krya på er båda två - stillhet och honungsvatten kommer man långt med.