fredag 8 maj 2015

Fördomar - Finns dom?

- Hej! var har Du hustrun då?
- Hon är i Frankrike och hälsar på en väninna.
- Jaha.. hur klarar Du dig då alldeles ensam?
- Lite ensamt blir det men det går bra, hon kommer hem igen på lördag.
- Jaså en vecka, ja jag tyckte väl du såg lite magrare ut.
- Ja jag försöker hålla igen, kan man inte motionera så får man äta lite mindre i stället.
- Det blir väl dyrt att äta ute varje dag?
- Nej jag fixar maten själv, äter hemma.
- Jaha, hon har gjort iordning matlådor åt dig att värma?
- Nej jag lagar maten själv, gjorde champinjonsoppa igår.
- Ja det finns ju burkar...
- Nej från färska champinjoner....

På leendet jag fick tillbaka förstod jag att jag inte blev tagen på allvar. Detta var andra dagen på min frufrivecka. Tänk att man kan magra så snabbt så att det märks?

Vi killar bedöms ju inte kunna ta vara på oss själva. Vi kan fixa bilen, laga huset och sätta upp en tavla, men vi kan inte koka potatis eller steka ett ägg??!!

Är inte detta fördomar?

Har man inte sett TV programmet "Halv åtta hos mig"? Man behöver ju inte vara utexaminerad kock för att kunna laga lite basmat. Förresten.. När vi är borta hos folk och det skall grillas så är det nästan uteslutande karlarna som grillar? Sallad och såser och potatis i olika former klarar inte vi karlar, men grilla köttet, det är vi experter på. Kan det ha något med att göra upp eld, att göra?

Nog finns det män som inte kan (eller vill) laga mat som kräver många ingredienser och många olika beredningar för att bli bra, men är det kutym? Intresset styr sägs det och så är det väl med allting. Men behovet är också en faktor fast begränsningen ligger väl i att man inte gör mer än man måste. Även det enkla kan väl bli riktigt gott?

Mitt recept:
Champinjonsoppa 2 personer

1 fpk (ca 3 dl) färska Champinjoner
1 tärning grönsaksbuljong
3 charlottenlökar eller en halv "stor" gul lök
1,5 - 2 dl rött vin
2 - 2,5 dl mjölk (1 dl kan du byta mot grädde, ger en krämigare soppa)
1 dl vatten (vätska tillsammans 6 dl)
1 msk vetemjöl till redningen (majzena är bättre)

Koka champinjonerna och löken i 1 dl vatten, under lock, tills de är genomkokta (ca 5 - 10 minuter)
Mixa blandingen till en fin smet
Tillsätt vinet och en del av mjölken tillsammans med buljongtärningen, koka upp under omrörning.
Ta resten av mjölken och lös upp mjölet
Red soppan (Häll ned mjöl/mjölkblandningen i den kokande soppan under omrörning)

Smaka av

Krydda med salt och vit peppar om det behövs, annars ger buljongen den sälta och smak soppan behöver.

Finncrisp med grönmögelost är gott till

Bon apetit!

PS/ Blir soppan för tjock enligt din smak kan du spä ut den med med mer mjölk eller grädde, dock inte mer än 1 dl i taget.

6 kommentarer:

Maggan sa...

Spara lite soppa åt mig! Kommer snart! Kram

Maggan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
epsilon sa...

Men så duktigt av dig att klara dig en hel vecka utan att svälta ihjäl! Min man är ju i Göteborg i veckorna men inte en enda har frågat mig om jag får nån mat. Konstigt eller hur?

Charles sa...

Huvudet på spiken!
Jag brukar dra historien om pappan som med sonen åkte i diket med motorcykel. På lasarettet sa läkaren när pojken fördes in till operation. "Men herregud det är ju min son"! Du kan inte ana hur många förslag jag får om hur det hänger ihop, få tänker på att det finns kvinnliga läkare. Så visst bär vi alla på fördomar även såna vi inte tror oss ha.

Charles sa...

Om Ni minns Werner unt Werner så gick det ju lika bra med selleri..

Det går nog att göra soppa på det med, men den kommentar jag fått gäller vin. Jo visst går det lika bra med vitt vin! Det går att lägga till eller dra bort ingredienser eller byta mot andra. det är som att koka soppa på en spik, om Ni minns den historien ur svensk läsebok från 50-talet.

Charles sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.