fredag 11 september 2015

Håhå jaja!
Påminns om bonnasången. Ni vet han som låg på soffan och bad mor sätta på pannan medan han filosoferade om rågfälten som gror.

Nostalgi är ju minnen om tider som flytt. Det är rätt skönt att tänka tillbaka på det som varit och minnas personer man delat livshändelser med en gång i tiden.

Facebook har gett mig gamla kontakter tillbaka, och jag talar om ca 40 år tillbaks i tiden, ja även såna jag inte sett sedan 1957. Gamla klasskamrater i livets början.
Man undrar ju lite vad tiden fört med sig, hur man förändrats med åren som gått. Nu skall det sluta undras för vi har bestämt att träffas några i det gamla gänget från slutet av 60-talet. Ser fram emot det. Det blir en "lucka" att fylla med "vad hände sen".

Annars tycker jag att pensionen inte handlar om att sitta i parken och mata duvor. Det är fullt upp i stort sett varje dag. En gammal aktivitet jag tagit upp är spelningen, ja inte tips eller lotto utan gitarren. Vi är ett gäng grabbar med instrument som träffas 1 ggr i veckan när vi inte har spelningar och övar. Vi kallar oss "Tivedspojkarna" och finns på "nätet" om du vill lyssna. Det blir mycket musik vid olika spelträffar runtikring. Den första tisdagen varje månad har vi öppet hus i vår träningslokal. Då får vem som helst komma och vara med. Nu är det en viss stil, den vi i norrland kallade "gammtjoa" så det är mest dragspel och stråkar som kommer till dessa möten. Allspelet på stämmorna är också häftigt. Ja man är lyckligt lottad som får vara med.

 Det första instrument jag lärde mig spela, var dragspel. Ja då tänker jag inte på barnaåren med pianot utan det jag som "vuxen" började intressera mig för. Då var jag 16 år och sängbunden efter en trafikolycka och bredvid min sjuksäng stod en kamrats knappdragspel. En bättre sysselsättning när man ändå inget hade att göra, kan jag inte tänka mig. Senare blev det gitarr, som nog är mitt huvudinstrument, men nu tar jag upp dragspelandet igen mest för att det är roligt. Fast det kommer ni inte att få se eller höra på you tube inom den närmaste framtiden. Det är mest för att roa mig själv.

Men nu skall jag göra mig i ordning för återträffen.

Ha de'

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet att det blev en jättelyckad träff! Ser fram emot att se dig igen, käre make!

Kram, Maggan

Kenneth sa...

Gjorde precis samma sak i torsdags. Då spelade jag och tre gamla gymnasiekompisar golf tillsamman. En hade vi inte träffat på mer än 40 år. Kul var det!
Kenneth.