torsdag 9 juni 2016

Bilar jag haft ...

Tänkte att jag skulle blogga lite om min bilflotta. Det har blivit en och annan bil genom åren. Ett tag köpte, renoverade och sålde jag bilar samtidigt som jag använde dem som bruksbil. Det blev ett antal modeller av Volkswagen och Volvo PV och alla tjänade jag väl inte pengar på heller.

Det började en vår 1962 i Västerås. Någon nämnde att det fanns en krockskadad Studebaker Flight Hawk inne på Olle Olssons Bil och som var till salu. Det var precis en sådan bil som min hemorts store skidåkare, som för övrigt bodde på samma gata som jag, hade 1957. Till och med färgen var densamma. Skadan var en intryckt skärm på vänster framsida och en spräckt vindruta. Eftersom jag då utbildade mig till plåtslagare så trodde jag inte det skulle vara så svårt att fixa till.

Efter kontakt med firman fick jag veta att den såldes av Polisen eftersom den var en del i ett tillslag de gjort. Efter kontakt med handläggaren hos polisen hade jag några dagar på mig att skaffa fram de 850 kronor de bedömt värdet till. 18 år och med 50 kr i handen var 14:e dag så hade jag inte det kapitalet, men fick låna av min svåger det som saknades. Några dagar senare stod en krockskadad Studebaker på parkeringen där jag bodde.

En kamrat till mig hade en bekant som hade tillgång till en verkstad som vi kunde få låna över ett veckoslut. En annan kamrat hade en porto-power så det var bara att köra igång. Fästet som höll skärmen rätades ut och med hammare och mothåll så försvann bucklan. Nu var det bara den trasiga rutan och den skadade lacken som behövde fixas.


Jag gick ASEA´s industriskola och som elev fick man praktisera i produktionen varannan vecka och sitta i skolbänken den andra veckan. Där hade jag som plåtslagare kommit i kontakt med en kille på lackeringen som erbjöd sig lacka bilen mot arbetsbyte, d.v.s. att jag lagade hans bil och stod för färgen. Sagt och gjort. Resultatet syns på bilden ovan!

Rutan var ett problem. Den var svår att få tag på ny. Lyckades hitta en begagnad på Panko Bilskrot i Västerås, men den skulle i också. En ny Glasmästare hade öppnat firma vid östra infarten till Västerås och sade sig vara villig att komma ut och byta på plats. När jag skulle betala sa han att det räckte om han fick sätta sin firmadekal på en av sidorutorna bak, så var vi kvitt.

Nu var det bara ett problem kvar. En annan Studebakerägare sa att glappet i framvagnen inte skulle klara en besiktning. Där satt nållager som var slitna. Han tipsade om Bennströms motor som kunde byta mot bronslager i stället för bara 150 kr. Det var inget annat att göra.

18, snart 19 år med ett totalt utlägg av 1 250 kr, stod jag där med en nybesiktad, väl iordninggjord Studebaker Flight Hawk 1956 års modell och hela världen stod öppen så långt pengarna räckte till bensin förstås.

En annan oro var min far som var inbiten Volvo fan. Hur skulle han ta att jag hade köpt en Amerikanare? Väl hemma med bilen så tittade han intresserad på den och sa: Studebaker .... det var min första bil också!

3 kommentarer:

epsilon sa...

Tjusig bil men vem var den där skidåkarn?

Charles sa...

Sture Grahn hette han!

Charles sa...

Sture Grahn hette han!