söndag 17 oktober 2021

Telia problem ...

 För några år sedan när jag var irriterad över att telias sändningar inte fungerade så skrev jag av mig min irritation i bloggen. Ganska snart fick jag svar från en telia medarbetare på min Blogg. Förvånad över att de läser vad som skrivs om dem. Efter dagens missöden så prövar jag kontakt via detta media igen.

Min TV bild är sönderpixlad och ljudet poppar typ "rap...rap...rap...". Det går inte att följa ett program utan att det störs ut mer än 50%. Så jag går in på "Mina sidor" och väljer felsökning. Svarar på en massa frågor och är snart tillbaka vid första frågan igen. Så går det runt utan något besked om det finns eller inte finns ett fel i leveransen, utrustningen eller i närmiljjön (störningar).

Till sist hittar jag en meddelanderuta som jag beskriver problemet i. Efter nån dag får jag svar "att så här kan du inte ha det" och begäran om mer information. Jag fyller i mer info i kommentarsrutan samt lämnar tfnr som de begär samt trycker "Sänd!".

Då öppnas en ruta "Just nu kan vi inte öppna kommentarsfältet, vänligen försök senare!".

Efter detta moment 22 är jag beredd att riva upp fibern, kasta ut all utrustning det står Telia på, samt byta leverantör för TV utbudet. Det är bara det att jag har fast telefoni samt bredband på samma fiber, då måste jag byta dem också. Kräver planering..

Till saken hör, att om jag med fjärrkontrollen byter till TV-Play eller Netflix, så ser jag önskade program störningsfritt. Det är alltså basutbudet som störs ut och inte övrig kommunikation. Det begränsar felet till att vara nåt i sändningen och inte i min utrustning. Om så vore fallet skulle all trafik vara störd. På nätet ser jag att flera i mitt område för samma diskussion på facebook. Jag är alltså inte ensam med dessa störningar. 

Man blir bara trött..

Inga kommentarer: