fredag 4 september 2009

Vem skall äta den där..??

Frågan förefaller kanske lite provocerande?

Min hustru har lärt sig ett antal svampsorter som hon inte plockat innan vi träffats. Svart trumpetsvamp och rynkad Tofsskivling tex. Jag gick en svampkurs under ledning av en lokal svampkännare får några år sedan och lärde mig plocka några nya sorter. Bland annat kremla. Jag visste väl innan vad kremlor var för nåt men att skilja ätliga från oätliga var väl inte säkerheten själv. Och det tål att poängteras.. "Plocka och ät absolut inte svamp Du inte är säker på"!

Nåväl, Jag lärde mig detta och finner nu att kremlor förhöjer smaken högst avsevärt i en svampstuvning. Det är perfekta att blanda med svamp som inte är trestjärniga. Var och en av dem kanske inte sätter den kulinariska nerven i dallring, men tillsammans kan det bli riktigt gott.

Så häromdagen var vi ute och plockade och jag hittade ett par stora kremlor som inte var maskangripna, så de hamnade i korgen. När vi så rensat svampen och beskådade vår skörd, kom kommentaren ovan.
Kunde jag möjligen ana ett visst misstroende beträffande huruvida blandningen av blek taggsvamp, olivvaxskivling, örsopp, stensopp och rynkad tofsskivling toppad med ett par kremlor var ätlig eller ej?

I och för sig har jag inget emot att kalasa på blandningen ensam, men det vore ju synd att inte dela smakupplevelsen med nån.

Ha dé gott
/charles

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej och go kväll Charles! Ja du, det där med svamp är ett kapitel för sig. Roliga är de att plocka och goda att äta. Om man väljer rätt sorter vill säga. Själv håller jag mig till de mest vanliga och har inte kommit så långt att jag vågat blanda in kremlor och soppar i svampkorgen. Lite synd kanske eftersom det lär finnas många läckerheter även i dessa grupper.
Det mest avvikande jag brukar plocka är svart trumpetsvamp och röd-gul sådan. Den senare finns i stora mängder på Hökensås bland annat.
I kväll blir det kantareller till potatisgratängen...
Ha en skön helg, kanske i svampskogen!
Sven-Arne

Charles sa...

Hej SA!
Tack för kommentar.
Ja skogen är full av läckerheter och en och annan farlighet! Men de vanligaste ätliga svamparna är lätta att lära sig, så med rätt sällskap kan man fördubbla arterna i korgen bara efter ett par besök i svampskogen.

Tips!
Studieförbunden brukar ha Cirklar i svampkunskap denna tid på året. Man lär sig nya svampar och hittar nya svampställen, så en sådan kurs kan i ett försdök att vara rolig, även vara matnyttig!
/charles