lördag 4 juni 2011

Ers Majestäts olycklige Kurt ... en riktig bladvändare..

Trystorps ekängar har i många år varit vårt utflyktsmål om våren. Att slottet hade spelat en viss roll i den så kallade Haijby-affären hade jag hört talas om, men boken blev en överraskning!


Detta är den osannolika "sanningen" om Haijby affären som skakade Sverige vid tiden för andra Världskriget. Åtminstone om man får tro de omdömen som skrivs om boken.

Jag läser två typer av böcker. De jag fascineras av och de jag läser för att lära mig nåt nytt. Typ faktaböcker. Det händer att jag "ligger" på en bok  i månader. Det betyder att den finns vid min säng och att jag läser omdöme och titel flera gånger utan att ge mig i kast med själva boken. Så en dag börjar jag att läsa. Detta var en sådan bok.

Det är aldrig helt riskfritt att börja läsa en bok, för jag vet aldrig innan hur jag kommer att reagera. Antingen räcker den i veckor eller månader. Ett till ett halvt kapitel per kväll tills den är avverkad... eller ... Flera timmars sträckläsning tills jag är igenom och kan pusta ut efter väl förrättat verk. Den senare varianten är när jag fascineras av innehållet. Det är en sorts jakt. Jag måste veta vad som står på omstående sida. Jag kan inte lämna boken mitt i eller med slutet okänt!

Jag hade inga stora förväntningar när jag började läsa. Det handlade ju om en "snaskig" affär med vår "gammelkung" Gustav V, och vem vill gotta sig i sådana detaljer? Men som Brasse säger i "Fem myror är fler än fyra elefanter" ... Rätt men FEL FEL FEL..! 

Den handlar egentligen inte om otillåtna kärleksäventyr, utan om spelet i kulisserna. Självfallet byggt på det otillåtna, men handlingen rör sig kring maktmissbruk och rättsröta i den högre skolan av myndigheter och personer som står hovets intressen närmast. Det är detta som gör boken osannolik. Hur man i rättstaten Sverige så till den milda grad kan ställa regelverket åt sidan och förhindra en rättslig prövning värd namnet?

Nu är inte huvudpersonen nån duvunge precis. Mycket av vad som sker är på grund av huvudpersonens brist på moral och dennes manipulativa förmåga i jakten på sin egen lycka, men rättsordningen ger inte rätt åt polis och myndigheter att döma där bevis saknas eller att rent av fabricera händelser i syfte att få bort personer från den offentliga scenen eller för att skydda sina egna klavertramp.

Jag kan bara säga en sak!
Läs boken

2 kommentarer:

Kenneth sa...

Hej Charles!
Det verkar som om vi läser böcker på liknande sätt.
Ska försöka hitta boken.
Hälsningar Kenneth / SM7CQY

epsilon sa...

Tack för boktipset. jag har läst Den motvillige monarken och det var en riktig skräpbok. Verkar bygga enbart på hörsägen och skvaller. Inget att öda sin tid på.