torsdag 1 december 2011

Angående utanförskap

Cogito ergo zum!
Orden är på Latin och betyder ungefär ”Jag tänker, alltså finns jag” ! Det är eremitens betraktelse av sitt ego men i gruppen är det våra medmänniskor som speglar vem vi är.

Någon ser mig
Någon talar till mig och frågar hur jag mår
Någon ber mig berätta
  • vem jag är
  • vad jag tycker
  • vad jag vill
Jag finns!

Ingen ser mig
Ingen talar till mig och undrar hur jag mår
Ingen ber mig berätta
  • vem jag är
  • vad jag tycker
  • vad jag vill
Jag finns inte!

Viljan att tillhöra en grupp är viljan att ”finnas till”. Att vara någon som betyder nåt, någon som räknas. I möten med människor som bejakar vårt inre, öppnar famnen och stimulerar oss, växer vi.

Hur vi är som människor avgörs av hur vi möter varandra. Nåt att tänka på i dessa Juletider?



1 kommentar:

Maggan sa...

Så bra, så sant!