måndag 21 juni 2010

Barnbarnets favorit..

Lilla I gillar den här figuren i vår trädgård. Hon småskrattar förtjust när hon ser den.. Gjoda.. säger hon och pekar. Vi förvånas över alla ord hon snappar upp och stoppar in i sitt sammanhang. Hon är ändå bara ett år och drygt 7 månader. Springer, klättrar och pratar i ett. Som barnpassare får man vara på allerten ty hon sitter inte kvar där man lämnar henne. Det finns det alldeles för mycket att upptäcka för att göra.... och det är ju det hon vill!

En annan sak är dragspelet. Det pekar hon på uppfordrande och säger .. Pela.. sen pekar hon ut vilken stol jag skall sitta på, för det har hon förstått att man kan inte sitta i soffan och spela dragspel och helst bör man sitta vid någon vägg. Än så långe räcker det att det låter från spelet, så låtvalet spelar mindre roll, men hon hör om jag spelar någon barnvisa hon känner igen och nämner namnet på det hon associerar melodin till. Spelar jag "Lilla katt" så säger hon katt!

3 kommentarer:

epsilon sa...

Visst är det fascinerande med språkutvecklingen. Så nu får du passa dig, olämpliga ord lärs in lika lätt! Om du nu använder sådana.

Maria sa...

Dessa små de är då för härliga!
Nyfikna och snappar upp allt. Det är roligt att lyssna på dom när de lär sig prata :)
Ha de gott & Trevlig midsommar!
Kram Maria

Britt Ahlgrens sida sa...

Jo du,nu har du/ni fått att göra ni med.
Mina 7 barnbarn far runt som yra höns dom med men det är ju hur kul som helst.
Jag önskar Er en skön sommar.