torsdag 31 mars 2011

Stop!

Ilsket röd lyste varningslampan på instrumentpanelen. Texten Stop med handbromssymbolen tänd. I instruktionsboken står det "Stanna snarast möjligt och kontakta Renault service!". Ja det låter knappast som nåt man ignorerar. Men mitt i natten borta vid ingenstans, vad gör man?

Nu var all bromsvätska borta och bromspedalen kändes som en svamp. Varje gång jag trampade så tog bromsen, men det kändes inte som det skulle. Ny vätska i och det kändes fortfarande likadant men varningslampan slocknade. Så det blev en försiktig tur till närmaste verkstad.

Verkstadsmottagaren hukade sig ner och sa.. Bromsa! Vilket jag gjorde. Fortfarande så lyste inte varningslampan men STOP! ljöd det under bilen.. bromsolja sprutade som en fontän.

Nu skall det sägas att Driftsäkerhet är för mig A och O. Bra däck, bra bromsar och en motor i trim. Det värsta jag vet är scenariot ovan. Dagens bilar är i princip inget för "gör det självare". Tvätta och byta däck på sin höjd, sen är det verkstad som gäller. Allt kan gå sönder och det var vad som hänt. En bromsledning hade gått av. Nu finns det dubbla system på moderna bilar, det var därför jag hade viss bromsverkan, just för att undvika katastrof. Jag minns en WV i min ungdom som plötsligt stod utan bromsar vid färd. Pedalen i botten men ingen reaktion. Handbromsen blev räddaren den gången.

Men detta hade gått för långt när varningslampan tändes. Luft hade kommit in i systemet även för den "friska" sidan och det var därför pedalen kändes som en svamp. Nu är bilen på service så det kommer att ordna sig, men jag undrar varför inte detta upptäktes tidigare. Bilprovningen brukar ju slå ned på minsta "fläck" på bromsledningar och detta kan ju inte ha kommit över en natt! Tilläggas kan att service och så kallad "vinterkoll" sköts kontinuerligt, så jag trodde mig slippa överraskningar. Men som Engelsmännen säger.. Murphy do exist.. och då kan allt hända!

2 kommentarer:

epsilon sa...

Bilar ska bara fungera! Man är ju rätt utlämnad när när displayen lyser rött och varningarna tutar.
Men det är ju sällan man blir stående nu för tiden. Tänk så mycket bättre de blivit. Vår gamla bil har gått 45000 mil snart. Ser ut som skrutt men gick igenom besiktningen i år igen.

Lotta sa...

Vilken tur att de hittade felet så snabbt
Vår bensinmätare har inte funkat på 1 1½ år. Den har åkt in och ut i ett.
Nu äntligen vekar det som den är ok.
Vi skall äta middag kl. 2 på ett ställe som heter Cecarstugan
Den ligger Östra Tunhem.
S-A kommer också.
Har du kvar min mobil annars 0702203810.Det hade ju varit kul att ses.Kramizzzzzz