torsdag 11 november 2010

Fågelautomat...

Knepigt namn. Inte kommer det automatiskt fåglar ur automaten!

Den innehåller fågelmat.

Kanske menas att fåglarna kommer automatiskt till maten i automaten? Ja vilketsom så är den en fröjd för katten. Svansen går som en propeller och hon gnisslar tänder och stirrar ut genom fönstret. Jag misstänker att i hennes huvud går jakten för fullt. Man riktigt ser hur hon flyger fram i terrängen trots att hon sitter på fåtöljryggen och spanar.

När jag flyttade från Lycksele till Västerås så rönte mitt västerbottniska uttryck för denna tingest, visst löje. På västerbottensmål heter det nämnligen "Ajtomat"! Detta även fast det stavas "Automat".

Jag tror inte fåglarna bryr sig vad den kallas eller heter och numera har jag rätt uttryck om jag inte hamnar bland en grupp västerbottningar och återfaller i hembygdstoner.

Det har en viss lugnande verkan att sitta och betrakta fåglarnas jakt på föda.

För att inte tala om skatorna. Det är inga roliga fåglar. De skränar och skräpar ned, men jag beundrar deras intelligens. De sitter på backen som ett lätt byte för katten, men hoppar snabbt undan dess klor när hon anfaller. Lite retligt nära men ändå oantastbart. Sedan flyttar sig skatan upp i plommonträdet varpå katten gör ett nytt försök. När katten är i trädet så flyttar sig skatan lite högre upp.

Jag förstår inte skatmål, men nog låter det som om den säger " Ha ha, Du kan inte ta mig!" varpå katten gör ett nytt försök. Väl uppe i kronan flyttar den sig  bit för bit ut på översta grenen och katten följer efter. När sedan kattan ohjälpligt hamnar på en klen gungande gren, återgår skatan till sin ursprungliga sysselsättning på marken och lämnar katten ynkligt jamande uppe i trädet. Där kan hon sitta ett bra tag innan hon tar sig ner igen.

Ha de gott och njut av fågelbilderna.
Charles

7 kommentarer:

Britt Ahlgrens sida sa...

HA HA!Det låter som att du har det "livat i holken".

Lisan sa...

Tyvärr kan jag av någon anledning inte se fågelbilderna!

Unknown sa...

Skulle gärna ha en fågelautomat för att kunna fotografera dem allt eftersom de kommer ut ur en sådan. När jag upptäcker dem är de oftast på allt för långt avstånd...
/SA

epsilon sa...

En automat som släpper ut skator tycks finnas. För visst har de blivit många fler, eller? Synd om du slutar säga ajtomat, roligt med dialekter.

Britt Ahlgrens sida sa...

Jag får härmed Gratulera dig på din födelsedag(är i morgon) och hoppas att du får en fin dag.

Kat. sa...

Kul betraktelse om fågellivet kring "automaten". Själv har jag ingen, men skator bor nära mig. Ser dom och deras bon genom mitt "arbetsfönster" (bor ju på våning 6) och jag gillar dom!
PS. Är nu åter i bloggvärlden iklädd "ny skepnad".

Lotta sa...

Du är för rolig Det är inte lätt att vara katt inte
Vi har massor av fåglar i alla de kulörer och katter också för den delen.
Jag satte mig ute här för ett tag sen och skulle fota fåglar så jag riktade kameran mot fåglarna nere på marken
Plötsligt dyker grannens katt upp mitt framför gluggen
Jag blev så paff och fattade inte på studs vad som var i görningen så jag började fota henne istället.
Då kom jag ju på att hon var ute efter ett skrovmål
Det blev ingen lunch den dagen för det såg jag allt till.
Kul med automaten förretsen..
Kramizzzz
Grattis i efterskott....