torsdag 7 juli 2011

Vårdkolli..?

Hustrun mår inte bra! Efter två besök på akuten sedan midsommar så är läget oförändrat. Högt blodtryck, värk i mage och mellangärde. Svårt att sova och orkeslös. Vill inte äta.

Sekundärvården (mitt namn på det Landstinget kallar Primärvård) fungerar inte. Iofs, när vi kommer in akut så är personal både deltagande och förstående men det är sen det brister. De kan inte undersöka färdigt då det är tidsbrist på röntgen. Så hem i en vecka med smärtstillande piller för en värk de inte hittar orsaken till (innan röntgen). Jag blir jättesur över att det tar sån tid och att den överbelastade vården skickar hem henne utan att ange tid.. Vi hör av oss..

Sedan händer inget.

När vi lyckas få kontakt en vecka senare och påtalar för läkaren att värken inte gett med sig och att pillerna är slut, blir det en ny akutresa.. plus nya piller.

Sen finns inte medicinen på apoteket utan vi får ringa runt i länet innan vi hittar ett apotek som har en ask. Det är vad avregleringen åstadkommit. Du kan köpa nässpray på ICA men inte få recepbelagd medicin på apoteket om det är liten omsättning på den. Inte kommerciellt gångbar där vinstintresset övergår servicen.

Jag vill bråka men hustrun sätter munkavle på mig.

Så detta är min protest... tillsvidare..!

3 kommentarer:

epsilon sa...

Men det är ju inte klokt. Att bara dela ut piller utan att veta vad orsaken är. Det måtte väl för i hela friden finnas akuttider på röntgen. Hoppas verkligen att det löser sig snart.

CLaM sa...

Bråka på tycker jag!!! Och hoppas Maggan kryar på sig snart!

zoega59 sa...

Om man nu är tvungen att uppsöka någon vårdinrättning, gäller det att man kan prata för sig ordentligt.
För de flesta av dagens läkare är mästare på att ordinera piller istället för att ta itu med problemen

Hoppas frun mår bättre