fredag 1 juli 2011

Makten, myglet, politiken..

Att konsumera en god bok i hängmattan!

Ja läsning är berikande, roande och tidsdödande. Jag vill påstå att de två första epiteten klart överväger den tidsåtgång som  bokläsandet tar. Kvalitén i det man läser varierar och den sinnesstämning man befinner sig i när man läser påverkar behållningen, men.. det är också så att innehållet påverkar sinnesstämningen och därmed  behållningen. Så det är lite som man säger, det beror på alternativen.

Nu läste jag först en deckare av Thomas Bodström som heter "Lobbyisten". Jag upplevde den som mediåker. Intressant tema men svårt att ta till sig. För mycket "berättelse" och för lite "verklighetförankring". Svårt att fångas av den. Betyg " sisådär".

Sen läste jag "Inifrån" med underrubriken "Makten, myglet, politiken" och fann den lysande. Det var lätt att följa med och att engageras av dess innehåll. Självklart en "Partsinlaga" men ändå så pass allmängiltig och faktaspäckad som man kan önska sig. Fullt läsbar även om man inte håller med i allt.

Det som fångade mig mest var med den klarsynthet han fångar och beskriver händelser i politiken. Det rättframma språket maktspelet och analyserna.

Läs den!

2 kommentarer:

Kenneth sa...

Hej igen Charles.
Ser att du också läst Peter Robinson. Tycker hans böcker är trevliga samtidigt som jag känner igen mig i de trakter han är verksam, då jag varit mycket uppe i Yorkshire.
Jag läser själv en hel del, men främst på kvällarna, när jag lagt mig. Har svårt att läsa mitt på dagen, då jag upplever att jag är inproduktiv. Trots att jag pensionär i tisdags, så har jag forfarande ett stort prestationsbehov. Det behöver inte vara något vikt, som att tvätta bilen, spela en runda golf, skriva en blogg eller svara på QSL-kort, men jag vill gärna kunna tänka tillbaka på dagen och konstatera att jag gjort något. Tima Magazine kommer en gång per vecka och vara nästan sju kvällar. När den är slutläst tar jag till böcker, som det alltid finns ett par stycken vid sidan av sängen. Läser just nu en bok, minns inte titeln, som är lite seg, men jag har gett mig tusan på att läsa ut den.
Ha det bra i sommar och lyssna lite på radion, 80 meter är dock lite dött vid den här årstiden.
Kenneth / SM7CQY

epsilon sa...

Alla tycks ju tro att de ska skriva deckare nu för tiden och de flesta är det ingen förlust att avstå från.
Bodström har ju fått kritiska recensioner från alla möjliga håll men den där senaste kanske man ska testa ändå.