fredag 21 september 2012

Busringning ?

 
Under den senaste tiden har min mobiltelefon ringt vid alla möjliga olämpliga tillfällen. När jag lyckats svara så har andra ändan avbrutit samtalet eller det varit helt tyst. Nätet är ju en fantastisk informationskälla så jag öppnade GOOGLE´s skrev in numret från displayen och där fanns massor av kommentarer.

Nummret leder till Italien stod det.

Vem i hela friden i Italien ringer mig på mobilen i Sverige och dessutom lägger in text "Har sökt Dig" utan att tala om varför i min meddelandebrevlåda? Kan knappast vara något annat än lurendrejeri... eller?

Nån skrev att det gällde Renaultägare.

Ja, jag har en Renault.. hustrun med. Men det verkar långsökt. Varför skall någon från Italien ringa runt till Renultägare i Sverige? Det borde väl i så fall nån från Renault i Sverige göra. Fast märket är ju spritt över hela Europa, så kanske ändå.

Nu letar jag möjlighet att stänga av samtal från den nummerserie som ringt de senaste veckorna, för när jag sitter på  ett möte och det ringer, går jag ut för att svara, och så är det ingen där! Otroligt irriterande. Det finns fler tillfällen då det är störande att få samtal man inte vill ha, så det kändes som ett behov att kunna lägga in en spärr.

Så ringer det igen, jag svarar.... ingen där.. så hör jag ett "Hallå" presis innan jag hinner koppla ur samtalet.. svarar igen och en kvinnlig röst säger.. Jag vill tala med ägaren till en Scenic med rgistreringsnummer etc.

Jo det var Renaultspåret som var det rätta. Det handlade om en marknadsundersökning om hur nöjda kunderna var som det senaste halvåret lämnat sin bil till en auktoriserad Renaultverkstad. Så visst fanns det en allvarlig mening bakom samtalen. Jag övervägde först att låta min uppdämda ilska drabba damen men valde sedan att snällt svara på frågorna. Fick ett tack och en önskan om en fortsatt trevlig kväll som belöning.

Men så här efteråt så tänker jag på att det är ett rätt okänsligt beteende att ringa gång på gång utan att lämna tillräckligt med information när man inte får svar eller att ge så kort tid på sig att svara att samtalet bryts. Man har ju telefonen för ett särskilt syfte, och det är inte för att marknadsförare eller försäljare av diverse varor och tjänster skall kunna nå en dygnet runt!

Telefonen är mitt privata space och där vill jag inte ha obekanta som stör mig med med uppdrag som egentligen inte har med mig att göra. Syftet är inte att göra mig en tjänst, Syftet är egennyttigt för den som ställer frågan!

Så nu vet Du, har Du en Renault och får ett samtal från "+3906833671" eller annat nummer under +390 serien, så är det en marknadsundersökning på gång!

Inga kommentarer: