tisdag 11 september 2012

En intressant skit..

 
Kan vi inte ta en sväng till skogen sa hustrun? Så med laddad ryggsäck, (De tre K:na) kamera, kaffe och kaka, begav vi oss ut till ett område som heter Skansbacken. Jag sprang på denna lämning som innehåller en massa frön tillsammans med en mängd osmälta blåbär. Vilket djur förutom människan har en så varierad kost?

Jag mindes för några år sedan att vi var ute och plockade svamp i ett annat område och kom på en urriven myrstack, Det syntes tydligt vad som varit framme med klomärken på trädet som stacken lutade emot och även i marken runt hålet i stacken. Myror kröp fortfarande omkring, så skadan var inte gammal. Då blev det att snabbt packa ihop och lämna området. Det blev ingen mer svamp plockad den helgen.

Vis av detta sade jag inget om min upptäckt, utan vi gick in i området, hittade lite svamp, fotograferade och satte oss ned med kaffe och kaka och njöt av det vackra vädret. När vi gick hem visade jag min upptäckt.

Björn? sa hustrun. Ja jag vet inget annat djur som äter blåbär sa jag, så det är nog varken varg, älg eller räv. Av någon anledning blev inte reaktionen lika häftig som vid myrstacken nåt år tidigare. Kanske för att denna "plump" kändes tidsmässigt mer avlägsen än den urrivna myrstacken som vi upplevde mycket närmare i tiden vid vårt besök. Som om björnen fortfarande fanns i faggorna.

1 kommentar:

Kenneth sa...

Hej Charles!
Kul att läsa dina bloggar.
Och, det verkar som du haft skrivklåda den sista tiden.
Själv har jag varit i Skottland och spelat golf under en vecka och ska just påbörja min blogg om mina upplevelser.
Kör du någon radio?
Själv har det varit ganska tunt för mig den sissta tiden. Det har ju varit sommar med en hel del golf och Morganåkande. I helgen öär det en Morganträff i Markaryd, som pågår tre dagar och dit ska Eva och jag. Vi har oxo son med familj (två vuxna och en tvååring) boende här sedan nio veckor tillbaka, eftersom deras hus håller på att byggas ut. Ganska jobbigt om jag ska vara ärlig, men vi får ju ställa upp! Så det är skönt att komma hemifrån understundom -:).