söndag 11 oktober 2009

Det stora lyftet..

Hösten är skördetid men också förberedelsernas tid. Göra klart för vintern! För båtägare är det lite av nostalgi. Sommarens seglatser blir ett minne blott. Kvar står arbetet med att göra rent båten.
Masta av och ta upp båten på land. Tömma systemen på vatten och göra färdigt för vintersömnen. Jag är ingen båtägare men gillar vatten och båtar så jag kan sätta mig in i hur det skulle vara. men jag har i min brist på erfarenhet ingen kunskap om vad det innebär. Av kamrater som haft båtar har jag lärt att det tar tid både höst och vår och att i allafall en större båt kräver tillsyn då och då vinterid. Kärt besvär kanske, drömmar om sjösättning och nya resmål nästa vår.


Men visst är hösten vacker med alla sina färger? Ute i naturen döljer sig resterna av livet från förr. Ödetorp där man kan ana hur människor levt och haft sin utkomst. Platser där mycket finns kvar om än förfallet. Eller ytor där man får gissa sig till hur det än gång sett ut, där knappt något finns kvar. Jag brukar se det på de växter som finns. När jag sen letar hittar jag rester efter husgrunder och jordkällare som en bekräftelse på att här har det en gång blomstrat ett liv.

När man hittar fruktbärande appelträd mitt ute i ingenmansland så kan man ge sig den på att man hittat ett gammalt boställe. Letar man så kan man hitta fleråriga kryddväxter i närheten av husgrunder. Pepparmynta är ett exempel och pepparrot ett annat.
Dessa äpplen, lite beska i smaken, hittade vi under vår utflykt. Det fanns fler träd med ljusa äpplen som var söta och goda. Plocka blåbär och lingon eller svamp i naturen är ju en allemansrätt och jag kan inte tänka mig annat än att vildvuxna frukter också är OK att plocka liksom pepparmynta. Dock ger allemansrätten ingen rätt att ta växande plantor, så pepparrot torde inte vara tillåtet om man skall hävda allemansrätten.

I morgon måndag, börjar älgjakten. Nu känns det som om sista dagen att plocka svamp är innestående söndag. Så det blir nog en tur innan solen går ner igen.

Ha dé gott
/charles

3 kommentarer:

epsilon sa...

Båtägare, iaf seglare är drömmare, de drömmer om glittrande farvatten, ljum bris och akterlig vind. För dem är vägen mödan värd, den härligsa spinnackergången, den hårda kryssen i lagom trånga farleder. De glömmer jämförelsen om att stå i iskall dusch och riva sönder hundralappar och arbett höst och vår är rena avkopplingen.
Ruffhäxorna kan ha en avvikande åsikt.

SA sa...

Hejsan Charles. Trevlig blogg från din utflykt till Småstad där du fick flera fina höstbilder från bygden. Som du såg så är det båtupptagningarna som dominerar aktiviteterna i hamnen just nu. För var dag som går glesnar det i hamnområdet, såväl på båtar som på människor. Svunnen är tiden med sommarens sprudlande liv och glädjeämnen. Hösten kom både tidigt och med besked, med mörker, kyla och långa ensamma kvällar.
Nu gäller att övervintra och ta vara på stunderna då ljuset räcker till för kameran… Kan ju bli en och annan bild emellanåt.
Ha en god fortsättning! /SA

Maria Gustafsson sa...

Härliga höstbilder, särskilt den med trädet vid vattnet.
Nu är hösten verkligen här med kalla dagar och nätter, träden sprakar av alla de färger, samtidigt som löven dalar till marken i en rasande fart.
Ha de gott!
Kram Maria