onsdag 21 oktober 2009

Så sant som det är sagt...

Jag kan inte låta bli att förundras över språkets utveckling. Människan tycks ha en förunderlig förmåga att förnya sitt språk antingen med helt nya ord eller genom att förvränga gamla. Det är klart att "Nya" företeelser som t.ex. e-post får nya namn av sitt ursprung innan de försvenskas. E-mail blir "maila" tills någon kommer på att försvenska uttrycket till e-post(a).

Jag läste för ett tag sedan en skrift om hundar, tryckt i början av 1900-talet. Visst gick det att förstå vad det stod, men språket var omständligt och högtravande. Det låg mycket kunskap om hundar i det som stod, men för dagens läsare skulle det krävas en total omarbetning för att göra texten "läsbar". Detta som en antydan att språket förändras.

Tillsammans med hustrun tittade jag på TV i helgen, en av personerna yttrade på fråga "Man ska ju inte kasta handuken i sjön!". Det var en sammanblandning av två ordspråk om hopplöshet. Att ge upp - "Kasta in handuken" och att inte ge upp i onödan - "Inte slänga yxan i sjön". Det blir ett "nytt" ordspråk som binder ihop "Att veta när det är dags att ge upp" och "Att inte ge upp så länge det finns en chans"... Ja det blir självfallet inte ett ordspråk förrän det börjar användas av flera och i fler sammanhang. Men det kan vara en början....

Denna länk http://www.livet.se/ord/kategorier går inte till "Livets ord" vilket man kan förledas att tro, utan leder till en intressant sida fylld med ordspråk. Ursprung och förändringar över tid. Här kan man följa både nya och gamla ordspråk och se hur de förändras.

Själv fick jag en travestering av ett ordspråk av min hustru när jag nygift insjuknade i influensa för första gången i vårt gemensamma liv. "Det är bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk". Ett påstående som nog får ses som en oemotsag sanning. Sen hur man genom egen förskyllan når dit, är en annan fråga.

Har Du som läser detta några egna "ordvurpor" så får Du gärna delge mig dem (och andra som läser min blogg) genom att lämna kommentar nedan. Alltid roar det nån...

ha dé gott
/charles

4 kommentarer:

epsilon sa...

"Lagom är alldeles för lite" är talesätt som man kan ha som ledstjärna för det mesta.
Vet inte var jag snappat upp det men använder ogenerat som om det vore mitt.

Charles sa...

Jag har hört nåt liknande förut att "Om tillräckligt är för mycket så är lagom alldeles för lite" så Din är väl kortversionen av samma kantänka... Fler!

SA sa...

Trevlig och mycket välskriven blogg i ett för mig kärt ämne! Lever ju i mitt jobb, dagligen och stundligen med detta.
Just nu, när du efterfrågar, kommer jag inte på något passande... Typiskt!
Ha det gott tills vi hörs igen! / SA

Anonym sa...

Testar