torsdag 29 oktober 2009

Ett gulnat fotografi..

Min fru tipsade om en artikel i VLT som handlade om ASEA´s industriskola. En skola jag själv gick i min ungdom och där jag även arbetat som lärare under mina sista år på ASEA. Självfallet blev jag intresserad och läste författarens blog. Mycket kände jag igen trots att det var några år före min entré på skolan.

Det ena gav det andra så efter lite letande så hittade jag ett gulnat gruppfoto från det elevhem där jag bodde. Sen kom det svåra.. Vad hette alla på fotot? Vi bodde tillsammans under ca 3 år och umgicks mer eller mindre dagligen. Men vad hette de?

Familjen vi bodde hos mindes jag så de var inte svåra att hitta på nätet. Lite ovanligt efternamn förenklade det hela. Men resten! Vi kallade varandra för olika öknamn som "Fagersta", "Bollnäs" etc. vilket inte förenklar historien.

Dagobert däremot har jag hittat. Han var ambitiös och läste till ingengör på kvällstid. Hans levnadssaga står som en öppen bok på nätet (ja inte privat utan karriärsmässigt), lite skrämmande hur "offentlig" man kan bli helt utan egen förskyllan. Men resten har jag ingen kontakt med eller aning om vad som hänt dem sedan vi skiljdes åt för ca 45 år sedan.

Från skolan har jag haft kontakt med några på nätet, nån som var elev när jag var lärare och nån som ringt efter många år. Ett par har varit här och hälsat på som hastigast, men inga närmare kontakter. Man förändras naturligtvis och intressen driver isär före detta vänner. Det gemensamma krymper med åren. Men det är ändå roligt att träffas och dela minnen från förr.

Så nu skall jag börja lite detektivarbete och se vilka jag kan få namnen på och vart de finns i världen. Om inte annat så för att det är roligt och för att det väcker minnen till liv. Internet är en intressant källa till information, kanske på ett sätt det inte var tänkt.

Ha dé gott
/charles

2 kommentarer:

SA sa...

Ett gulnat fotografi... Sådana kan vara värdefulla, ge upphov till mer än man anar. Du är på god väg ser jag.
Passar nu på, när jag är inne och läser din blogg, att önska dig en riktigt fin allhelgonahelg! /SA

Maria sa...

Lycka till i sökandet efter dina gamla kurskamrater.
Trevlig Helg!

/Maria