söndag 4 april 2010

Den stora trandansen..


... hade börjat. 13 800 tranor hade samlats vid Hornborgasjön inför den stora festen innan resan mot sommarens boplatser slutföres. Det är mäktigt att se alla fåglar på ett ställe. Nästan lika mäktigt är det att se alla dessa horder av intresserade som samlas för att titta på dem genom kameralinser och kikare. Lite av en folkfest mitt i trandansen.


Mitt nyinköpta Nikkor AF 70-300 mm kom väl till pass. Snabbare än mitt gamla Tamronobjektiv och med bildstabilisator, vilket Tamron saknade. Men det är en pärs ändå att försöka fånga en nyfiken svarthövdad mås, som swischar förbi den påflugna fotografen. Många oskarpa bilder blev det. Konstaterade även att jag behöver köpa till en telekonverter för att komma riktigt nära.

Många fåglar var det även om jag upplevde att det var fler förra året. Artmängden var ungefär densamma men antalet färre!






Det är vackert kring Hornborgasjön och fågelintresset har gjort att det skett en del satsningar på turism med fåglarna som "turistmagnet". Mycket loppis och flera konstutställningar runt sjön. Ändå är säsongen ganska kort eftersom fåglarna inte häckar på platsen utan enbart tar en paus på sin resa norrut.



Naturrummet är en sådan satsning som lockar mycket folk. Det var "knökafullt" och nästan omöjligt att ta del av vad som visades. men så är det.. Det är här och nu som gäller!






Kunde inte låta bli att ta en bild på kön till bekvämlighets-
inrättningen. Men det är lite typiskt tycker jag att där det samlas folk är det också undantagslöst kö till toaletterna.





Det får avsluta berättelsen om Hornborgasjön Påskafton 2010!

Ha dé gott
Nu skall jag packa väskan inför resan..
Charles


5 kommentarer:

Unknown sa...

Fina bilder på fåglarna vid Hornborgasjön! Visst är det något speciellt att besöka Tranriket just när alla dessa härliga fåglar samlas i tusental. Själv hade jag tänkt mig en tur dit i morgon måndag, men nu talas om sämre väder igen. Får se om det blir någon annan dag i veckan.
Ha en bra fortsättning på helgen! /SA

epsilon sa...

Vilka fina foton. Var där förra året med min lilla digitalkamera. Gömde den i fickan för det mesta når vi stod bland meterlånga objektiv. Jag vet ju att det är tranor på mina bilder men det är inte lätt att se.

Maria sa...

Vilka underbara bilder från Trandansen!
Dit ska jag imorgon. Ska bli riktigt kul!
I år är jag lite bättre rustad vad det gäller objektiv mot förra året, så det ska bli spännande att se vad som fastnar i kameran.
Ha en trevlig resa!
Kram Maria

Beppan sa...

Ser så intressant ut! Tyvärr för långt att åka för mig. Får vänta på att horderna tar sig norrut.

Lotta sa...

Hej Charles
Nu har jag äntligen hittat hit igen Jag vet inte vart du tog vägen i min lista.
Vilka fantastiska bilder
Den på måsen är ju underbar.
Hoppas att du och Maggan får en skön semester och att du får knäppa ideligen...Kul med bilder ifrån andra ställen.Jag kommer ihåg när du skrev dagbok på spacen efter en resa...Det kanske blir en liknande nu...
Kramizzzz och Lycka till...Lotta