söndag 18 april 2010

Sanningens ögonblick..

Så var det Dags för den årliga samvetsfrågan. Har jag inkomster som skall deklareras som inte finns med i den förifyllda blanketten?



Bilden har jag lånat från Skatteverkets sida!

- Fick jag inte 50 kr för att jag bytte däck på faster Märtas bil?
- Skall de deklareras?

Ja nu bytte jag inte däck på faster Märtas bil, men det kunde ju ha hänt och visst är vi såna att vi gärna ger en slant till nån som hjälper oss med nåt vi inte klarar själva. Men om jag nu får en mindre ersättning för tjänster som egentligen är väntjänster, skall jag då ta upp dem i deklarationen?

Jag är helt övertygad om att Svenska folket, inklusive statsråd och riksdagsledamöter, som privatpersoner inte anser att sådant är av intresse för skattemyndigheten. Men enligt lagen är det väl inkomst av tjänst? Tillsammans kan ersättningarna ju komma upp i ansenliga belopp, beroende på hur hjälpsamma vi är.

Frågan är ju hypotetisk, men vi intygar på heder och samvete att det vi deklarerar är allt vi tjänat under ett år. Har vi då mottagit mindre summor för tjänster vi utfört, så är vi ju ute och cyklar om vi samtidigt med intygandet inte inte tar upp dem i deklarationen. Fast skattemyndigheten har ju ingen aning om de "svarta pengar" som vi fått i ersättning via den sociala instats en hjälpande hand innebär. För det krävs att faster Märta deklarerar ersättningen, vilket aldrig sker.

Så frågan stannar där.. tärande vårt innersta.. nåt att gömma i de mörkare skrymslena av vårt moralbelastade samvete.

Fast sanningen är nog närmare att det inte bekymrar oss det minsta, och varför skulle det göra det? Tjänster och gentjänster är ju sånt som hör umgänget till. Vad skulle vi skapa för värld om allt smått skulle deklareras i detalj. Paradis för byråkrater kanske men förhoppningsvis är vi inte på väg dit.

Ha dé gott
Charles

2 kommentarer:

Unknown sa...

hej där. utsn gråzon i umgänget med varandra så både ges det o tas emot. fråga en nämndeman i skattenämnden i västra götaland dvs undertecknad. har lärt mig en del lagliga tricks sen jag hamnade där.
annars flyter det på här i göteborg trots sot o annat skit i luften. lilla island kan få ikull de stora länderna i europa. vad sårbara vi är.
håller på att försöka få iordning till första maj
öppet hus på em hemma hoppas jag ni är välkomna om det skulle passa
är hemma hos oscar nu han hälsar solveig är o hälsar på cecilia på sjukhuset o imorgon är det pension
hälsa maggan
roland

Maria sa...

Jag skickade iväg ett sms till skattemyndigheten samma dag som jag fick blanketten, så det var snabbt avklarat att deklarera. Pengarna jag får tillbaka kommer in på kontot innan midsommar. En välkommen slant...
Idag hämtar jag paket från Cyberphoto. Har beställt macro och vidvinkelobjektiv plus lite andra saker till kameran. Känns lite som julafton idag :)
Ha de gott!
/Maria