söndag 1 augusti 2010

Även de gamla Vikingarna....

Ja man brukar ju säga "Även de gamla grekerna" och mena att det inte är mycket nytt under solen. Denna Nyttopryl är många tusen år senare. Jag vågar inte gissa fullt ut men detta är något av de första trälåsen i  trakterna runt Ramundeboda, och som användes för att hålla tjuvarnas fingrar borta från sådant de inte hade med att göra, för att uttrycka saken lite lätt pedagogiskt. 
Som Ni ser är det ett tre-tillhållarlås, en föregångare till dagens dyrkfria sju-tillhållarlås. Tillhållarna är av "fallregel" typ och kan härledas till ca 2000 år före Kristus. Detta lås öppnas med en nyckel av metall. enklare lås kunde öppnas med en sorts nyckel av trä, som rätt tillskuren höll fallreglarna på plats så att haken kunde frigöras.

Hertig Magnus (Magnus Ladulås) ges ju "uppfinnarstatus" när det gäller stuglås. Huruvida det är Magnus själv som "uppfann" låset eller om hans "uppfinning" mer handlar om en rekommendation att sätta lås på dörren till sina "Bodar" för att få behålla det man slitit hårt för att inbringa för sin levnad, vet inte jag. Det vet säkert den historiekunnige.

Tiveden var ändå rätt känt för att vara en plats där befolkningen ansågs ha svårt att skilja "Mitt" från "Ditt". Som gräns mellan Svea- och Götaland låg Tivedens djupa skogar och det ansågs vara en farlig plats. Så här bör ju då ha funnits en "naturlig marknad" för lås?

Intressant är att människan vid denna tid kunde göra avancerade anordningar för att stänga ute dem som hade svårt att skilja på mitt och ditt.

Trots det...även med låset kunde det inte ha varit så svårt att bryta sig in, så låset hade väl samma funktion då som nu. Mer att förhindra den nyfikne att utveckla tjyvaktigt beteende än att stoppa tjyven, ty som vi vet håller inget lås den verklige tjyven borta. Så låsets funktion var kanske mer att försvåra för tjuven och tvinga denne till sådant oväsen att han på grund av det skulle upptäckas.

Hantverket är i vart fall genuint!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant bild och berättelse. Speglar lite av den utveckling som varit nödvändig i vårt samhälle.
Från "trätillhållarlås" till sjutillhållarlås... Och ändå tar sig tjuvarna numera in både här och där.
Ha det fortsatt gott! /SA

epsilon sa...

Lås är till för ärligt folk sa min mormor. Hon menade nog att tjyvarna aldrig låter sig hindras.

Anonym sa...

Vilken fin blogg! Första gången jag är här. Planerar själv att starta en blogg men eftersom jag så ofta reser utomlands så har det itne blivit av. Blev imponerad av din "lek med tjuren"; och apropå lås. Som barn bodde jag i en jämtländsk by. Vi låste dörren men nyckeln hängdes oftast på en spik fullt synlig - eller under trappan (osynlig). Några tjuvar märkte vi alrig av....
Kat

Anonym sa...

Hej Charles!
Har just börjat blogga. Som blivande pensionär kan det vara en kul grej. Jag upptäckte att det i din blogg fanns uppgifter om antalet som besökt din sida, totalt, idag och just nu. Kan du berätta för mig hur du fick tag i den, är jag tacksam.
73 de SM7CQY / Kenneth
smsevencqy@hotmail.com

Charles sa...

Tack för omdömet!
Roligt att Ni gillar den...

Ja Du Kat
Jag minns min barndom på samma sätt uppe i Västerbotten. Alla hade nyckeln hängande på en krok utanför. Vi bodde i ett hus med fyra familjer och alla hade nyckel hängande bredvid varandra, markerat så att man visste vilken som gick vart. Det enda jag hörde var att en man från grannhuset var inne hos våran granne och kände inte igen rakhyveln. Han hade varut ute på krogen och tog fel på hus när han kom hem. Men nycklarna hängde tydligen på samma sätt i alla husen (fyra lika). Sen målades de om i olika färger så att man skulle kunna skilja på dem. Men ingen upprördes över misstaget. Det var andra tider förr..

Anonym sa...

Magnus Ladulås uppfann inget fysiskt lås,
Han begränsade gästningsskyldigheten genom införandet av Alsnö stadga.

Läs under rubriken Tillnamnet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Ladul%C3%A5s