torsdag 16 juli 2009

Ett sorts beroende..

Datorn som för så där 20 år sedan var obekant för de flesta. Ja de unga hade ju börjat testa Sinclair, Comodore med fl. speldatorer med TV som skärm, och så fanns det ju datorer (Stansen som de kallades) på de flesta arbetsplatser. Datorer som några få hanterade och programmässigt var det mesta låst till fasta applikationer. Man gjorde sina egna program i "Basic", och det var ingen hejd på programerandet. Man började ana att det fanns ett företag som hette Microsoft som försökte skapa nån sorts användning för datorer.

Sen kom explosionen. Inte många hann med i svängarna och jag möter fortfarande folk som har en avog inställning till datorer. Men även min ålder och äldre som börjat inse förträffligheten med "datorn". Mer och mer görs på datorer och det går närmast inte att freda sig från teknikpåverkan. Banken är ett exempel. Massor av tjänster man förr måste besöka ett bankkontor för att få utfört, gör man själv uppkopplad via datorn idag.

Nu är väl priset i viss mån överkomligt och man kan få en maskin att sköta hushållet från med hyfsad prestanda utan att ruinera sig. Min första dator i slutet på 80-talet var en ABC-80 med bandspelare och en floppy disk, 8" med tunna disketter i pappersfodral. Ny kostade datorn 10.800kr och floppyn 11.500 kr. 22.300kr för båda och då hade de hela 3kb internt minne. Då motsvarade summan ca 4 månaders lön. Så visst har tekniken gått framåt och efterfrågan har sänkt priset.

Idag kommunicerar man via datorn, träffar nya vänner via datorn, deklarerar och sköter sin ekonomi via datorn. Plösligt inser man att utan dator är livet avsevärt mer kompliserat. Var det detta vi såg fram emot när vi tog till oss tekniken? Nä jag tror inte det. Här har vi skapat ett beroende vi inte förväntat oss. Utan dator, hemska tanke, vad gör vi då?

Ha dé gott i sommarvärmen och glöm inte dra ur kontakten till datorn när det åskar!
/charles

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg ditt inlägg om datorer och måste medge att jag hör till dem som sent upptäckte deras värde. För mig var de bara komplicerade system som fjärmade en från verkligheten och människorna ... ett tecken på att man ville gömma sig och måste ha hjälp med allting. Vidare tog det 7 tar det evinnerlig tid för mig att fatta självklara saker. Jag är definitivt inte begåvad på sånt här. Likväl sitter jag med dator sen två år tillbaka bara ... Jag var nog äldre än du var när du började, för två år sen. Vet en mycket känd poet som än idag skriver på manuell skrivmaskin eller för hand och har inte tänkt skaffa en dator.Hälsningar!Jo.anna