söndag 26 juli 2009

Alien..


Ibland undrar man varifrån alla skräckfilmsregisörer får sina ideér ifrån när de skapar sina monster. Insekternas värld förstås!

Denna vackra trollslända heter "Kungsslända" http://www.myra.nu/trollslandor.html och är en riktig rysare för dem som är i samma storlek eller mindre. Just detta exemplar flög förbi oss mot vår plymspirea där humlorna surrade. I flykten knep hon en humla och flög sedan till en blompinne där den startade kalaset. Jag hann inte med från början, för kameran låg i sin väska på övre våningen. Men efter en snabbrusning fick jag ett antal bilder, bl.a. denna. Förstora gärna bilden och titta på vad den äter, så skall ni se att det är resterna av en snart uppäten humla.

Både i filmen Alien och Predator så har "rovgjuren" en sinnrik käk-konstruktion som möjligjör att hålla fast sina offer samtidigt som de kalasar på dem. I min bokhylla hittade jag "Insekter som hobby". Där beskrivs trollsländans käkparti som en fantastisk fångstapparat. Humlan hade inte en chans när den väl kom inom räckhåll.

Trollsländan var enorm. Jag skulle gissa på ca 8 cm i full längd fast insektsboken säger att den kan bli högst 6 cm. Månne detta exemplar vara ett monster bland sina gelikar? Stor var den i alla fall.
Vad är det de säger i visan..? "Farligt, farligt, men härligt, härligt" menande att det vackra har nåt farligt över sig. Fast humlan kanske inte har samma skönhetsideal som vi. Men visst ser Trollsländan lite farlig ut även för oss med sina skarpa färger??

Ha dé gott
/charles

1 kommentar:

Maria L sa...

Satt här vid datorn häromkvällen och fick höra ett väldigt surrande från fönstret. Tittade bakom en av blomkrukorna och fick se att det va en fluga som fångats i en spindels nät och spindeln va just påväg att sätta tänderna i den stackars flugan. Och hade lyckats om jag inte hade befriat och släppt ut den. Inga mord i mitt kök tack! :)
Ha det bra i regnet, Charles. Efter regn kommer solsken sägs det ju och det är vad vi får hoppas kommer nu!