onsdag 1 juli 2009

Min hemstad är sig lik...

kanske något mer trafik. Nej sanningen är nog att det är stora förändringar som skett sedan jag sist var här. Det gröna torget som var ett av Holger Littners storverk är nu borta och ersatt med färgade plattor. Borta är pressbyrån och korvmojen som avslutade torget. Direkt vid infarten tornade två höghus upp sig i riktning mot norrmalm.
Som sextonåring och motorcykelburen, hade vi en gammal kåk som samlingspunkt i det området. Den var inte omtyckt bland socíalarbetare och andra med ansvar för det växande släktets väl och ve. Själv lämnade jag Lycksele för Västerås vid den tiden så jag fick inte vara med när brandkåren eldade upp huset som ett övningsobjekt. Av kvarvarande kamrater fick jag höra att det mot slutet gick rätt vilt till i huset så att det trots allt var till allas bästa det togs bort.

Min första arbetskamrat när jag försökte slå mig på guldsmedsyrket hade slagit igen sin guldsmedsbutik för några år sedan och ICA butiken som låg i centrum var också borta. Men det är konstigt ändå att man trots en massa förändringar med rivna hus, nya hus, ändrade gator med mera ändå känner igen sig så pass som man gör. Här låg det en skog vi lekte i när jag var barn, nu en hyreslänga... etc.

Idag skall vi göra Lycksele som man säger, vilket innebär att besöka alla gamla kända platser och se dess förändring över tid. Så det kommer mer vad det lider om detta.

Ha dé gott
/charles

1 kommentar:

Anonym sa...

Härlig semester ni verkar ha, Kram på er båda! John Jr