söndag 14 februari 2010

En solig dag..

Temperaturen är hög uti kroppen.. som visan säger men nattkylan var -18 grader i natt.

Idag sken solen och efter förättat värv, ville hustrun att vi skulle ta en promenad i omgivningarna.

Snön på vår veranda har antagit böljande former. Den har "nästan behagfullt" lagt beslag på allt som går att vila på. Kunde inte låta bli att fota!
Jag skrev tidigare att det var svårt att fota snön runt vårt hus. Här syns att drivorna i vart fall är högre än bilen. Jag är ju knappa två meter över jord och jag har problem att få upp snön på toppen av drivan när jag skottar, och det är inte enbart ett åldersrelaterat problem.

I granskapet ser man liknande snöformationer som på huset hemma. En del har skottat av taken på sina uteplatser och en del av dem som inte gjort det har det otrevliga jobbet att bygga en ny uteplats när sommaren kommer. Förhoppningsvis med förstärkta takstolar då. Detta har vi hört om, men såg ingen "förolyckad" uteplats under vår vandring.

För den vandringslystne är det inga begränsningar i omgivningen. Det finns både långa och korta rundor. Morgonrunda, lunchrunda, eftermiddagsrunda och kvällsrunda. Man behöver inte gå samma sträcka utan kan få variation. Sommartid finns även ett antal skogsrundor med viltkänning om man vill ha det. och det finns ett lingonparadis som gömmer sig bakom knuten. Man plockar lätt en hink utan att behöva gå alltför långt bort. Svampställen ligger inte heller så långt bort.
Så visst bor vi bra! "På landet mitt i stan" skulle man kunna säga. Fast denna bygd har aldrig fått stadsprivilegier utan fått nöja sig med epitetet Socken, Bruk och Köping!

Ha dé gott
Charles

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Charles. Väldigt trevligt att i text och bild få följa med på en vinterpromenad i din "socken"! Själv är jag nu så less på vintern med sin snö och kyla, att jag i protest slutat att fotat den... Väntar ivrigt på sol och vårvindar och håller tummarna för att sjön inte ska frysa och därmed fördröja den efterlängtade våren.
Hoppas att allt är väl med dig och de dina! Själv ligger jag isolerad i ensamheten med en av de värsta förkylningar jag upplevt i vuxen ålder... Men ikväll sitter jag upp, så det verkar som att det vänder.
Hälsningar från ett vintrigt Hjo/SA

epsilon sa...

Visst är det vackert och härligt med vinter som är vinter i våra vackra omgivningar. Tycker att vi kunde få återinföra köping som begrepp. "jag ska ner på köpingen och handla" vore väl trevligt att säga.