torsdag 4 februari 2010

Orättvist falla Guds gåvor...

... om man nu kan kalla det idoga snöandet för gåvor?

Jag försökte ta en bild på det men det var inte lätt. Ja bilden var inte svår att ta, men att förmedla mängden snö i bilden var svårt. Drivorna på sidan om entren är ca 2m höga och den vackra brudspirean vid infarten är helt översnöad. Snödjupet är ca 50 cm på gräsmattan... och snöandet bara fortsätter.

Det är som om det vore en lag på att så fort jag röjt undan så skall det börja snöa igen. Det som för en timma sedan såg bra ut, är nu ogjort (för femtielfte gången). Enda nyttan är motionen man får av att skotta (med risk för ryggen) och det är väl OK. Men den tid det binder är inte OK. Det finns ju viktigare saker att göra här i livet (som att blogga tex.).

Får man tro alla förståsigpåare så kommer denna vintertyp att hålla i sig några år. Man talar om 11 årsväder, 33 årsväder och 99 årsväder, vilket ju innebär ett cykliskt väderförhållande på ca 100 år. Senast vi hade denna typ av vinter var 1977 vilket ju blir för 33 år sedan. 1980 var rasande kall med -27 grader under lång tid i mina trakter. Det finns mig veterligen inget vetenskapligt belägg för att det är så här, men nog verkar det troligt. Om det är så, så har vi några kalla och snörika perioder att se fram emot de närmaste 100 åren.

Den som lever får se..

Ha dé gott
Charles

6 kommentarer:

Maggan sa...

Hej!
Det var nära att jag fått gå in och väcka dig i morse. Höll på att aldrig ta mig från den tjocka snön på garageplan. Men med lite trixande lyckades jag till slut ta mig loss.
Kram

Anonym sa...

Ojdå, inte ens Mont Canigou är täckt av mer än en tunn hinna snö här. Vi sitter och betraktar och lyssnar på svenska nyheter utan den minsta avund!
Hälsningar fråm oss båda i PO66.

epsilon sa...

Ja, nu börjar t.o.m en snödåre som jag få nog. Den betongsnö som plogen tryckte upp mot brevlådan och bilarna var inte nådig att tas med. Men motionen är ju gratis.

Unknown sa...

Trevlig blogg med intressant uträkning, som låter realistisk.
Kan det vara verkligheten som lyckats kyla ner klimatdebatten till en någorlunda sansad nivå tro? Tycker mig ha märkt att varningarna för förödande temperaturstegring har klingat av något den senaste månaden...
Den som lever får se.
Ha det gott Charles!

Anonym sa...

Trevligt att få några rader från dig, Charles. Det var en liten tid sedan jag hörde av dig.
Det blir så i längden och andra intressen kan komma före och prioreteras.
Ser på bilden att snö det har vi alla fått i Sveriges land. Lika mycket, det har blivit rättvist delat. Jag tänker som si, det är ju vinter, men när jag går därute i skogen med hundarna tänker jag något annat... Väldigt trött på snön och särskilt när kylan knäpper till.
Jaså, det blir sådana här vintrar då i 100 år till? Då är jag gammal, riktigt gammal!!
Ha en riktigt skön veckoända. ...och må gott!

Kram till och till din hustru
Birgitta Beep

Maria sa...

Ja, jisses som det snöat. Här vräkte det ner i början av veckan. Har säker fyllts på med en 30-40 cm. Tur att man bor i lägenhet så man slipper skotta själv :)
Men det är fint ute, var uppe vid Rådaskogen i fredags och där var det som att befinna sig i ett vykort.
Min tur till Läckö förra söndagen den var lyckad. Så fint det var där ute, så nu har jag fått se vårat fina slott i vinterskrud.
Ha en riktigt bra söndag!
Kram Maria