söndag 22 februari 2009

Från tröttare än trött till speedad...

Min Dator har haft den egenheten att den gått långsammare och långsammare vartefter jag använt den. Den är väl ingen superdator, men med en dubbelkärnad processor på 2,3 Ghz och ett bra grafikkort för bilder och video. Internminnet var på 1GB och ingen höldare för Vista precis men ändå.

Jag höll på att få hjärtinfarkt varje gång jag startade datorn, det kunde ta upp till 20 minuter innan jag kunde använda den. Jag gjorde diverse tester men fick svar "Ower all Good". Den funkade alltså som den skulle!!?? Fast det höll jag ju inte med om.

Det är registret sa A. Det är nerslaskat av alla program Du laddat ned och då ligger det strängar kvar som stör..

Sagt och gjort. Jag hittade ett registerunderhålls program på nätet (partner till Microsoft) körde registerrensning som hittade 786 trådar som inte ledde nån stans. Ta Bort! Det körde jag och fick veta att programmet rensade bort 6 av dem. Ville jag ha resten borttagna skulle jag betala vad programmet kostade. Men luttrad som man är ville jag veta först om detta ledde till en lösning av mina problem.

Det är hårddisken sa B. Kör checkdisk och "defragga" den. Sagt och gjort. Svaret kom omgående, Disken är fragmenterad, Du måste köra Diskrensning först och sen defragmentera disken! Så då gjorde jag det. Resultat - Ingen märkbar förbättring.

Det är Trojaner sa C. Kör Ad-aware, gratis på nätet. Sagt och gjort! Det hittade 125 minor Threat´s som rensades bort. Ingen märkbar förändring. Jag har ett bra Antivirusprogram med samma funktion inbyggt som håller ordning på de riktigt "stygga" trojanerna, så det var väl orsaken till att det inte blev nån större skillnad.

Nu hittade jag ett gratis registerrensningsprogram på en användarsajt jag litar på så resten av de 780 trådarna togs bort. Liten förändring till det bättre märktes. Kanske var det registret ändå? Men några dagar senare kunde jag konstatera att det inte hade löst mina problem.

Det är minnet sa sonen. Det är för lite med 1 GB! Men jag hade ju 256MB i XP och den gick som tåget sa jag. Detta är 4 ggr mer minne! Jo men Vista är väldigt minneskrävande, sa sonen.

På nätet fick jag detta bekräftat, sån nästa resa gick till datorbutiken. 2GB till inköptes och apterades till tótalt 3GB.

Nu har jag en dator som fungerar igen. Uppstarten tar väl knappa minuten men sen går det undan. Risken för hjärtinfarkt därmed eliminerad. Då kommer undringen.. ??

Vad förväntas av en åldrande befolkning där allt numera skall skötas över nätet? Löneutbetalningar, Deklarationer, Sparande, Betala räkningar ja Sköta ekonomin överhuvudtaget. Fakturor kommer över nätet, Autogiro.. name it!

Läs Microsofts licensavtal och begrunda. Jag lovar att Du skulle inte kunna tänka Dig att lämna in din bil till en bilverkstad med de garantierna, än mindre köpa en. Men riskera Din ekonomiska tillvaro och förmågan att själv hantera Din ekonomi, det gör Du gladeligen med de villkoren!!??

Köper Du en bil idag behöver Du inte kunna ett dugg om hur Du reparerar och underhåller bilens funktioner. Även om Du skulle veta det så kan Du inte göra det för att Du inte har verktygen till det.

Men för att kunna betala räkningen för sophämtningen så måste Du vara datamedveten. Kunna köra diverse underhållsprogram för att datorn skall fungera. Ännu värre, Du måste vända Dig till tredjepartsleverantörer för att få hjälp med flera viktiga datorfunktioner som underhåll av registret t.ex. Operativsystemets nyckel!

Microsoft levererar program för hårdvaru-underhåll med sitt operativsystem (Diskrensning och defragmentering t.ex.), men inget program för att underhålla det de säljer rätten att använda, operativet? Då måste man vända sig till andra.

Som om Du skulle vara tvungen att vända Dig till Ford för att ställa tändningen på din Renault av den anledningen att Renault inte tillhandahåller den tjänsten, däremot kan Du få hjälp av Renault med att stuva bagaget om det blir för trångt i bagageutrymmet... Märkligt!

Ha dé gott
/charles

PS/Kenta har kommenterat även här (läs nedan). Även om jag till viss del håller med så var mina ironiserande rader riktade mot Microsoft.

Datorn kan grovt räknat ha två problem. Mjukvarurelatrade och hårdvarurelaterade. När det gäller hårdvaran håller jag med Kenta.

När det gäller mjukvaruproblemen så finns det i systemunderhåll, progam som användaren skall köra själv eller kan ställa in tiden för när de skall köras. Som att rensa hårddisken från skräp och att sortera datat i logiska strängar (CHKDSK och DEFRAG). Dessa program ingår i operativsystemet och avhandlas i användarmanualen.

Ett annat är Operativets register (själva nyckeln i operativet), som är det som Microsoft licensierar men som De inte leverar verktyg till att underhålla. Det tycker jag fortfarande är märkligt! Det kunde (borde) lika gärna vara en del av systemunderhållet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du behöver inte veta mer om datorer än om bilar som du påstår i din jämförelse. Precis som det finns bilverkstäder så finns det även datorbutiker och liknande som försörjer sig på att hjälpa de som inte klarar av att serva sina datorer själva. Tyvärr är det fortfarande så att det är okej att lämna in bilen på service för 3-4000 kr men att betala 500 för att få datorn servad är otänkbart. "Det kan ju min datakunniga granne lägga ner några timmar på helt gratis." Hade han däremot lagt ned samma tid på bilen så hade han förmodligen fått betalt därefter. Men att betala för att få datorn fixad? Nej nej...