fredag 27 februari 2009

Dyraste bensinen i år - stod det i dagens tidning!

Säkert rätt!
Vilket får en gammal nostalgiker att fundera. Var det bättre förr?

Bensinpriset i % av timlönen 1960 och 2009 borde visa vilket som gäller. Själv var jag en del av den "Motorburna ungdomen" med en bensinslukande Studebaker,vid denna tid, min lön var lite drygt 100 kr i veckan. Hur hade man råd?

Medianlönen 1960 och 2009 räknades ut. Bensinpriset tror jag låg runt 0,72 kr. 1960 jobbade vi 45 timmar i veckan, alltså.. alla jobbade även lördagar!

Enligt mina kalkyler var timpenningen 3,64 kr 1960 och bensinen kostade 0,72 kr/liter
Idag ligger timpeningen på 175 kr och bensinen kostar 11 kr/liter

Alltså var bensinpriset knappt 20% per arbetad timme 1960 och är motsvarande lite drygt 6% i dag.

Allt var inte bättre förr!

Minns en ramsa från 60-talet.. undrar om den inte kom från "Svenska Ord"-gänget.
"Shell inte på Esso, ha BP i tankarna.."
På den tiden hette OK - IC och Texaco - Carltex. Esso ombildades senare till Statoil och BP upphörde med sin "Bil"verksamhet och sysslar idag med flygbränsle och smörjmedel. BP äger även en stor del av dagens plastindustri.

Esso hade gulsvartrandiga slangar på pumpen och slogan "En tiger i tanken!". Då hörde jag min första vandringsskröna om mannen som tankade på Esso och tappade sin vigselring i tankhålet. Han bad en liten flicka ta upp den då hans hand var för stor för att komma ner i hålet. Hon stoppade ner handen för att hämta ringen, skrek till och drog upp armen. Handen var borta vid handleden och hon blödde kraftigt...... Det var en tiger i tanken!

Ha dé gott
/charles

PS/Kenta har kommit fram till lite andra siffror än mig. Läs kommentarer nedan. Kanske är jag lite för optimistisk om medialönen 2009 men skillnaden innebär ändå att bensinen är billigare idag än 1960. Tack Kenta för kommentar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Även om det inte blir så stor skillnad på slutresultatet (8% istället för 6%) så tycker jag att en medianlön på nästan 30 000 per månad 2009 låter lite väl saftigt. Enligt SCB var medianlösen 23 000 per månad 2007 så då ligger den nog på max 25 000 per månad 2009.