söndag 9 augusti 2009

Där sitter Du bra!

Karlsborgs fästning med äventyrsguidning. Det Ni!
Så var det gjort! Turen jag nämnde om tidigare. Den uppfyllde alla förväntningar och en överaskning. Överraskningen kommer jag till senare. Om fästningsverket skall sägas att det är mycket mer omfattande än man anar. Byggt för krigföring Anno Datzumal, ja, och därför omodernt idag. Men vilken byggnad och vilket museum.



Efter fästningen blev det "soldatfika" på marketenteriet och sedan busstur upp till Sätra brygga där "MS SANDÖN" mötte upp för en båtresa tillbaka till Karlsborg via Göta Kanal.





Det är ju fantastisk vackert efter kanalen, både i de naturliga sjöarna och i grävda kanaler. Vid vackert väder siktar man visserligen inte Vinga, men det man ser går inte av för hackor. Det är nästan att man kan tänka sig ta sitt pick och pack och flytta hit!




Små kobbar med ensliga träd möter på färden.









Liksom BALTZAR en ångslup med passagerare.





Våra siluetter speglar sig i vattnet.




Forsvik!
Den nybyggda replikan av SS PER BRAHE (syns inte på bild) ligger i hamnen och väntar på tillbyggnad. Meningen är att hon (Per Brahe är visserligen inte en "hon" men båtar är alltid feminina) skall gå passagerartrafik mellan Göteborg och Stockholm när hon är klar. Spännande!


Så var vi framme vid slussen i Forsvik. En syn jag sett många gånger men inte så ofta från vattnet i en stor båt. Det var där jag tog några bilder och satte mig ner. Någon utbrister.."Där sitter Du bra!". Ingen jag kände igen så jag svarade "Ja - men jag vet inte vem Du är?" Så stävade båten vidare utan att lämna tid för ytterligare konversation.
Vem var det där? - säger hustrun.
Ingen jag känner igen - svarar jag.
Han verkade i allafall känna igen Dig! -tillägger hustrun.
Ja jag vet inte... -säger jag lite tveksamt.
Du har inte bloggat om resan? -säger hustrun frågande.
Jo -svarar jag.
Då är det väl nån av Dina bloggvänner -säger hon.... !!!???

Så Du får ursäkta jag inte kännde igen Dig. Men jag försvarar mig med att jag inte tror vi mötts tidigare, trots att vi förmodligen bloggat och kommenterat varandras bilder. Sen var det väl lite överraskande också, så jag var inte förberedd på att känna igen någon!

Önskar Dig en fortsatt trevlig Söndag och berätta gärna vem Du är!









Slussportarna öppnas!



Vacker vy!










Ha de gott alla
/charles

3 kommentarer:

Maria L sa...

Låter som en väldigt trevlig tripp! Jag va där i Karlsborg och tittade på fästningen för några år sen, kanske 2002 eller 2003. Var i Hjo oxå och det va en trevlig ort det med. Minns att det fanns en park där det fanns en gångväg som heter "Mariavägen". Minns att det förevigades men det kortet måste ha blivit kvar när jag flyttade från Stockholm och det liv jag levde där...

Men vilket roligt sammanträffande! Jag hittade oxå en bloggläsare idag! Nu visste jag visserligen redan vem personen var, men hade inte en aning om att han läste min blogg emellanåt. Alltid kul! :)

Charles sa...

Problemet löst! Och det var ingen bloggare som jag haft kontakt med. Lite skämmigt, det var en person jag känner sedan långt tillbaka men som jag inte ser så ofta. Förändrat utseende, platsen och överraskningen kanske ställde till det för mig!

Anonym sa...

Per Brahe byggs det mig veterligen ingen kopia på, men i Forsvik håller de på och knåpar på Erik Nordewall II.

Mvh

Anders E