måndag 24 augusti 2009

En kärnvapenfri värld...


... en önskan så god som någon.
I lördags hade vi (Laxå FN-förening) en manifestation. "Budkavlen mot kärnvapen" i Laxå. Budkavlen är en aktivitet inför FN förhandlingarna nästa år om kärnvapennedrustning och icke spridningsavtal. Syftet är att stärka sveriges förhandlare med ett folkligt stöd i ryggen inför förhandlingarna. Manifestationen består av en namninsamling mot kärnvapen. Samtliga kommuner i landet kommer att besökas av Budkavlen.

Det visade sig vara lätt att argumentera för ett kärnvapenmotstånd och villigheten att skriva på var tydlig. Någon visade tveksamhet om det gällde "kärnkraft" men kärnvapen var inget problem att protestera emot.


På kvällen hade vi i familjen "Surströmmingspremiär", och avnjöt filéade strömmingar av fabr. Röda Ulven. Mandelpotatis och tunnbröd till förstås. Jag hade lyckan att hitta två fjolårsburkar lite lätt buliga av jäsningen så det var ett perfekt läge.

Jag frågade i affären efter höstens Norrländska läckerheter och expediten tittade lite konstigt på mig...."kräftor???" eller vad menar Du? När jag nämnde surströmming så såg jag att jag var ensam i den diskussionen om vad som var läckerheter och vad som inte var det. Dock visade hon mig till de två nämnda burkarna.

Senare kom hon fram och pratade om surströmming och menade att den kulturen hade spridit sig till att omfatta även andra än Norrlänningar. De sålde inte surströmming i samma volymer som kräftor, men väl bland kunder som saknade norrländskt påbrå. Det förvånar mig inte ett dugg! Ordet surströmming är som ordet "citron". Tänk på det eller uttala det, och Din mun fylls av saliv. Gillar Du surströmming sker samma sak.


I Laxå finns en företeelse jag tror de kallar "Laxå Fiskakademi" som är en öppen tillställning med fisk i olika former och där surströmmingen har en naturlig plats i anslutningen till den officiella premiären. Jag har varit med nåt år men oftast har vi haft egna "premiärer". Men visst är det ett kul inslag för den lokala samhörigheten. Nu blandar man inte utan kör Lax ena gången och surströmming en annan gång. Var för sig alltså, skulle nog inte fungera annars.


För Dig som inte gillar surströmming finns det alltid Selleri!
Ha dé gott
/charles

1 kommentar:

Maggan sa...

Hej!
En arbetskamrat påstod att det stod kärnkraft och inte kärnvapen i rubriken i NA. Det hade jag missat.