tisdag 18 augusti 2009

Skräckinjagande sceneri på bakgården..

Återigen har insekterna visat vad de går för. Jag satt ute och drack mitt kaffe då något stort som en gammaldags 25öring fångade mitt intresse. Jag har ingen aning om vad det är för sort, om den är ofarlig för människor eller ej. Ja det är ingen svart änka, det har jag konstaterat, och den ser inte ut som de korsspindlar jag iakttaigt förut, så jag gissar på en annan sort. Skall kolla upp det men just nu har jag ingen aning.

Om Du förstorar bilden så skall Du se att den kalasar på ett litet flygfä. Trodde först det var en vanlig fluga men den har en lång antenn så det måste vara nåt annat. Denna fångades i ett nät som var helt nybyggt och som jag såg först med kamerans hjälp. I stället för att kaplsa in den som jag trodde var vanligast, så satte den igång att kalasa på den som en hungrig varg. Varg föresten, kan det vara en "Vargspindel"?
Ja spännande är det i alla fall att sitta på uteplatsen och iaktaga det lilla men ack så dramatiska livet på en bakgård.
Ha dé gott
/charles
PS/ Visst är det en korsspindel. En hona. Följande info hittades på nätet:
Korsspindeln är en av de största svenska spindlarna i spindelfamiljen hjulspindlar och den är dessutom mycket vanlig. Honorna som är störst blir uppåt 18-20 mm. Korsspindeln äter insekter som fastnat i deras nät. Äggen övervintrar och kläcks på våren. Det latinska namnet för korsspindel är Araneus diadematus.
Bilden stämmer med den jag själv fotograferat, så vad jag tidigare trott varit en korsspindel är i stället en helt annan spindel... alltid lär man sig nåt! Kolla här: http://www.entomologi.se/index.html

Inga kommentarer: