tisdag 2 juni 2009

Nostalgitripp..

Igår, måndag, deltog jag i en församlingsresa till Västmanland. Jag såg fram mot den då vi skulle besöka några platser som betytt en hel del i mitt tidigare liv.
Det allra sista vi besökte var ett kloster i Svenska kyrkans regi. 9 bröder bodde på klostret som förutom den tillvaro till vilken de vigt sina liv, drev en gårdsbutik och tillverkade bl. a. ljus som såldes i butiken. Jag kan inte annat än förundras över den filosofi med vilken de lever sig igenom sina dagar. Den är helt skild från karriäristens livssyn och värden, ja även från det vi kallar "vanliga människors" livssyn. Men vad är vanligt och vad står det för? De får avstå från mycket av det värdsliga vi strävar efter, men saknar det inte då de inte traktar efter det.
Innan besökte vi Norberg. Det kommer jag ihåg från skolåldern då vi åkte dit på studieresa och även var nere i gruvan. Elsa Anderssons Konditori kommer jag dock inte ihåg, men det blev en trevlig bekantskap. Så har Du vägarna förbi måste Du bara titta in på en kopp kaffe och en bit Tangotårta, suveränt god!
Vi besökte även Kolbäcks Gästgiveri. Det var ett glädjande återseende. Här hade vi vår bröllopsmiddag och efterföljande fest 1973 den 23 Juni. Nästan exakt 36 år sedan. så det blev lite nostalgisk husesyn den tid vi fick över efter måltiden. Den förrymda papegojan Jacob, satt inte kvar i björken. Två lusthus var uppförda sedan dess, men i övrigt var det sig likt.
Själva mottagningen hade vi ute och brudskålen intogs i trädgården. Då som nu, var det strålande sol.
Strömsholms Slott har jag besökt tidigare. Jag och M gjorde en av våra utflykter hit tiden innan vi var gifta. Fast då var inte slottet öppet så vi tillbringade tiden i parken och bland ekarna ute på fältrittbanan. Nu var den öppen för oss lite före den egentliga säsongen. Det är ett stycke intressant och väl bevarad historia parat med moderna utställningar. I år handlar det om prinsessan Victoria.
Kungs Barkarö är lugnet själv. Rofyllt! Det var det första stället vi besökte på vår resa och är en lantlig idyll. Här intogs det styrketår inför planerade strapatsrer i form av medhavda fika.

Ha dé gott
Charles

1 kommentar:

Maria Gustafsson sa...

Du hade en härlig tripp i det västmanländska landskapet ser jag, och tur med vädret hade du också. Det kunde ju inte ha blivit bättre. Själv så ser jag fram emot lördagen. Då bär det iväg upp till Dals Ed, där jag ska tillbringa dagen i naturen, gå på bilutställning, muséum mm och avsluta dagen med konsert av Peter Jezewski från Boppers.
Kram Maria