tisdag 9 juni 2009

Ode till golfspelare...

I min hand jag håller en boll
man kan inte tro att den är ett troll
den är vit rund och sliten
och ganska liten

Men vilken styrka den kan besitta
och vara så svår att hitta
och inte kan man av dess storlek gissa
att den ska vara så lätt att missa

Eftersom jag är dess slav
jag lider mina helvetes kval
och även en solig dag
får jag plikta ett slag

Detta ändlösa spel med handikapp
huvudet böjt och handen slapp
mitt liv är ej längre detsamma
i talet jag börjat att stamma

Denna boll stjäl min tid och styr mina tankar
den gör mig elak och arg, och mitt hjärta det bankar
inget kan få den att gå dit jag vill
trots att jag tar i, när jag klipper till

Om bara jag slår riktigt rakt och hårt
borde det inte vara så svårt
att styra min boll så att jag vet vart den far
och tjäna ett slag och gå under par

Men bollen vägrar att följa min vilja
den "hookar" och "slice-ar" och flyger illa
den bryr sig ej när jag säger till
i stället den gör precis som den vill

Bollar är av nyckfull natur
de träffar ett träd eller tar sig en tur
från klubba och hand
till en fålla med sand

till sist till detta spel jag tappar min tillit
mina sorger vill jag dränka i sprit
utan kontroll över det som sker
jag svär.. att aldrig spela mer

Men bollen tar det lungt, ty den vet
i morgon jag står där igen, ivrig och het!

Fritt översatt från Engelska, författare okänd!

Inga kommentarer: