lördag 25 september 2010

Frihetens pris!

En mellan tumme och pekfinger hopklämd "pris" Röda lacket, skulle jag kanske svarat 1962. Nu nyttjar jag inte längre tobak, och friheten har andra dimensioner.

Bilen är en symbol för frihet. I dessa tider när miljön hotas så hotas också bilens existens. Krafter för att förbjuda nöjesåkning och att begränsa nyttoanvändandet ligger i startgroparna och förbereder aktioner i syfte att rädda världen undan en pågående miljökatastrof.

Bilfabrikörer med flera anstränger sig för att hitta andra bränslen att driva bilarna med.

Oljeproducenterna gör allt för att hålla intresset vid liv för de (enorma) oljeresurser som fortfarande finns. Här söker man teknik för att rena utsläppen. Allt för att kunna fortsätta att producera oljeprodukter till en ständigt ökande marknad.

Det vi kallar (eller kallade) 3-e världen förbereder sig för en tillvaro liknande den vi har i industrinationerna i väst. Tänk scenariot när var tredje Kines har en egen bil! Likaså Indier, Pakistanier... name it!

Frågan är inte om... utan när!

Frågan till oss själva är, varför skulle inte de likaväl som oss ha tillgång till bilen som frihetssymbol? Varför skulle de ha andra behov än människor i väst?

Aspekterna är flera. Framgång leder till ett ökat intresse för världsliga nöjen. I takt med tillväxten ökar kraven på tid för Golf, flotta bilar och resor. Dessa krav leder till minskad tid för arbete, högre automatisering och effektivare metoder som i sin tur leder till ökade inkomster. Tillsammans leder detta till en ökad belastning på vår miljö. Ett sorts moment 22. Där önskan om ett bättre liv leder till försämrade livsvillkor för alla människor. Dvs om vi inte lär oss att hantera framgången på ett för miljön acceptabelt sätt.

Kan vi avstå från bilen då?

Enligt mitt sätt att se det.. Nej! Det som håller hela denna civilisation igång är livsmedelsproduktion, energi och transporter. Utan dessa faller hela vår nu kända civilisation samman som ett korthus. Det finns ingen återväg till 1800-talets självhushåll. Några få kan säkert bygga upp system som de kan livnära sig på. System som är både ekologiska och effektiva. Men för det stora flertalet är denna väg inte möjlig!

Tillväxten behöver ett ökat uttag av energi, transporter och livsmedel. Ett uttag som inte ryms inom begreppet effektivisering. Tillväxt kräver fler människor. Människor som behöver mat, energi och snabba transporter för sin överlevnad.

Bilen har kommit för att stanna. Frågan är vad vi skall driva den med!

Lite kuriosa.
Vad bilen kostar.

Priset varierar efter tycke och smak, personliga krav och användandet. Detta exempel baseras på en standardbil under 200 tkr. Jag har inte räknat in räntan på lånat kapital utan enbart driftkostnad och värdeminskning. Jag har heller inte räknat in haverier eller andra oplanerade händelser. Som beräkningsgrund använder jag en ny bil med 5 års bruk och körsträckan 2000 mil per år. Service, däckbyte och bensinförbrukning enligt fordonsmanualen. Då får jag följande resultat!

Kostnad per mil blir då - 25,16 kr
Kostnad per månad - 4 193,33 kr
Kostnad per år - 50 320,00 kr

Jag jämförde även kostnaden med SJ tågbiljett för resa på 5 mil och SJ var ca 50kr billigare än bruket av egen bil. Då handlar resandet enbart om "När" och "Hur"?
- Går tågen efter mina behov?
- Kommer jag dit jag ska eller krävs kompletteringsresor?

Ha dé gott
Charles

Inga kommentarer: