måndag 27 september 2010

100-åringen....

En helt otrolig berättelse!
Jag fick tipset av Kenneth Nilsson (Golf,Radio&Bilar) och min kära hustru förärade mig den hemkommen från bokmässan i Göteborg. Innan hade vi läst i bokspegeln att en man i Laxå skrattat sönder sängen när han läst den. Det är bara början ....

Nu är den läst och jag saknar den redan. Inget jag tidigare läst motsvarar denna bok. Den är som en blandning av Pippi Långstrump, Forest Gump och gamla "Helan och halvan" filmer. Det tar aldrig slut. En suverän resa genom historien med aktuella händelser under 100 år inbakade i berättelsen. Huvudpersonen självklart inblandad i alla viktiga världshändelser, fattas bara.

Den innehåller även stöld, mord och andra mindre acceptabla beteenden. En tveksam sensmoral kryddad med humor. Självfallet fattar man tycke för huvudpersonen trots dennes rundhänta rättsuppfattning.
Läs den!

4 kommentarer:

Kenneth sa...

Du har redan läst den så jag förstår att du hade svårt att släppa den. Just nu består kvällslektyren av en deckare av Peter Robinson. Handlingen utspelar sig i Yorkshire, där vi varit många gånger, så jag känner igen vissa orter de befinner sig i.
Läsa är roligt!

Lisan sa...

Fantastisk bok! Faktiskt ändå bättre än Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist. Det var också en mycket rolig bok värd att lsäa.

Lotta sa...

Nu har jag beställt den på Adibris i pocketformat så att den kan hänga med i handväskan.
Det skall bli spännande...
Kramizzzzzzzzzzzzzzz

Unknown sa...

Låter som ett bra boktips att lägga på minnet!
ha det gott!/SA