onsdag 1 september 2010

Den 19 september är det val!

Vad handlar valet om?
Om Du och jag skall få det bättre eller om vem som skall styra landet?

För hade vi partier, nu har vi allianser. Med partier följer ideologier. En ideologi är en idé om hur ett land skall styras och för vem. I Ideologin talas det inte om vem som skall styra utan vart man skall styra. När svenska folket valt ideologi så blir det klart vilken ideologi som ”bär” landet.

I den representativa demokratin sammanställer partier listor över personer som lovar att verka inom den presenterade ideologins gränser (Partiet). När man går till val på en ideologi så utser man de personer som skall styra landet, kommuner eller landsting den kommande valperioden.

Nu har vi allianser, en sammanblandning av Ideologier som skall samverka... ja just det! Om vad?

Om regeringsmakten?
Om budgetbalansen?
Om Sveriges roll i Europa?
Om könskvotering?
Om vad som är bra för svenska folket?

Ja listan kan göras hur lång som helst. Hur det än går skall vi veta att röstskillnaden mellan blocken är marginell. Slagsmålet kring mittlinjen blir knivskarp, några få procentenheter avgör Bu eller Bä!

Jag tror inte att varken Du eller jag går till val på Budgetbalansen, Sveriges roll i Europapolitiken eller om stadsministern är man eller kvinna. Jag tror att vårt val är krassare än så. Kommer den uttalade politiken att gynna mig, mina anhöriga eller min umgängeskrets är vi positiva, om inte. så är vi negativa.

Det finns nog dem som röstar ideologiskt och inte bryr sig om allianser, men jag tror det är fler äldre i det lägret än unga. Vi som varit med några år i Landets utveckling från bondesamhälle till högteknologisk industristat, vet vilka villkoren var förr och vill nog inte ha tillbaka den tiden.

Ja om vi inte är aristokrater förstås, för deras makt var större förr. Ungdomen har en annan syn. Deras bakåtperspektiv är 70-talet då landet ångade på i en rasande takt. Nästan alla som ville fick jobb och man tjänade förhållandevis rätt bra.

Men vartefter tiden gick har allt blivit sämre Vi har haft en inflation som drev upp räntan till oanade nivåer. Mindre orter tappar befolkning till stora tätorter. Den offentliga servicen har minskat i omfattning och kvantitet. Brist på jobb, främst till ungdomar och invandrare, men även till 50+.

Det är den situationen våra ungdomar lever i. De har ingen egen erfarenhet om hur det var förr. Deras val består i hur det är idag. Även om vi har en 12% arbetslöshet, så har ändå de allra flesta röstberättigade ett jobb och för dem är den där extra 1000-lappen A och O. Den säljer de inte för visionärt flum.

Trygghetssystemen har blivit övervakningssystem och tjänstemännen har intagit en polisliknande roll. De avgör om Du omfattas av trygghetssystemet eller ej. Deras beslut avgör om Du har en försörjning eller ej. De är inget de hittat på själva. Det är vår riksdag som beslutat om lagarna de är skyldiga att följa. Sen kan vara att en och annan kryddar med att vara lite extra ivrig i att följa lagens bokstav. Men det är inte tjänstemännen som stiftar lagarna!

Som en bekant sa, ”Sverige är ett litet land. Du kan likna landet vid en båt på ett stort oroligt hav. När det krisar så väljer man att belöna dem som kan ro eller navigera, resten betraktas som barlast."

Ja man kan se på tillvaron på olika sätt. Alla vill väl ha betalt för sin insats men det behöver inte utesluta de behov de har som de som inte uträttar så mycket? Historien visar att det går bäst för länder med små sociala skillnader än för länder med stora. Laglöshet, misstro och allmän demobilisering frodas i länder med stora sociala klyftor (Mexico). Så en ökad kriminalitet och misstro mot myndigheter torde mer vara en effekt av ökad social spännvidd än effekten av invandring.

BNP är summan av "konsumerade" varor och tjänster under ett år. Visserligen säger man "producerade" i statistiken men faktum är att om ingen köper varorna så genererar de ingen vinst! I slutändan handlar det om hur vinsten förvaltas och fördelas och ju större köpkraft ett land har, ju större marknad utgör landet för producenter av varor och tjänster. Export och import skall balansera så minskar konsumtionen i ett land så påverkar det även exporten.

Så när vi nu går till val den 19 september så handlar det inte om den så kallade arbetslinjen kontra bidragslinjen. Det handlar om en rättvis fördelning av de tillgångar landet Sverige förvaltar. Där kan man självfallet ha olika uppfattningar om vad som är en rättvis fördelning, men att ta från arbetslösa, sjuka eller pensionärer och ge till dem som har arbete är för mig en omvänd Robin Hood politik!

"Vi ses på barrikaderna" sa man i Paris 1789.
Nu 2010 säger jag. Vi ses i vallokalerna!

Ha dé gott
Charles

5 kommentarer:

Kat. sa...

Jag håller med dig! Partierna eller de s.k. blocken överträffar varandra varje dag med nya löften om hur mycket bättre vissa saker skall bli, om skattesänkningar hit och dit osv samt ständig kritik på varandras överbud. De vill få oss att bli politiska konsumenter och inte aktivt tänkande medborgare. Mycket handlar om mer eller mindre pengar i plånboken för den enskilde. Ja, en del kanske behöver det - men inte alla, och definitivt inte den som redan har tillräckligt. För mig är den viktigaste frågan: Vilket samhälle vill vi ha? Den diskussionen existerar inte. Och ordet "solidatitet" verkar ha hamnat i pappeskorgen. Är ideologierna döda som Tingsten hävdade redan för "100" år sedan? Nu "köper eller säljer" vi politik?

Kat sa...

"Solidaritet" stavas det. Förlåt skrivfelet.

Kenneth sa...

Hej Charles!
Intressant läsning.
Under mitt vuxna liva har jag röstat på nästan alla partier som finns, men ändå inte hittat något som jag mer än till 50% kan hålla med. Jag tror att det parti man röstar på beror på var och inte minst hur i livet man befinner sig.
På universitetet skrev jag en trebetygsuppsats om Meidnerfonderna. På den tiden var jag mer åt det moderata hållet än jag är nu. Filosofin bakom Meidenerfonderna var att de anställda, efterhand skulle ta över ägendet i företagen. Med lite entreprenörsvilja i kroppen kändes det inte bra för mig. Som mångårig egenföretagare vet jag vilka glesa skyddsnät det finns för denna kategori. Om jag startar eget företag, riskerar hus och hem, arbetar 16 timmar per dygn och dessutom tar ut en marknadsmässigt riktigt låg lön, så anser jag att jag också bör få ta den större delen av företagets framgång. Jag är inte och har aldrig varit emot att de anställda också ska få ta del av företagets eventuella framgång, men att ta över styrningen av företaget tycker jag är fel. Det är mina idéer och min själ som ligger som grund för företaget. Nu har detta aldrig varit något problem för mig då jag de senaste tjugo åren arbetat som konsult och aldrig haft anställd personal. Jag har arbetat tillsammans med andra enmanskonsulter där vi gått in i projekt tillsammans.
Politiskt sett är jag lika ambivalent som tidigare även om jag, förmodligen på grund av ökad ålder och erfarenheter från mina föräldrars omsorgsbehov, börjar luta lite mer åt vänster. Även om jag, även där, upplever stora brister. Men partierna står närmre varandra idag än de gjorde förr, så någon större förändring lär det nog inte bli, oavsett hur det går.
Får man bara vara frisk spelar valresultatet ingen större roll, eller hur?

Charles sa...

Tack för komentarer!
Ja politik handlar om regelverk, lagar och förordningar. Om levnadsvillkoren där politiken styr. Det politiska ansvaret gäller alla människor, alltså även de 49% som förlorade i valet. Det är en grannlaga uppgift som kräver insikt och respekt för alla människor. Att regera över hela fältet och inte låta sig ledas av särintressen vare sig de står åt höger eller vänster.
Meidnerfonderna. Ja det handlar ju om makt att styra över levnadsvillkoren, Kapital kontra Arbete, inte att ta ifrån företagaren hans livsverk. Svårknäckt nöt dock!

Lotta sa...

Hallå där...

Jag vet inte vad jag skall säga Jag hoppas bara att jag överlever den dagen jag blir vanlig pensionär.
Tur att det är 4 år dit så jag kan hinna vänja mig.
Tack din raring för de fantastiska orden om mina bilder.
Ja visst hade det varit kul att ställa ut men vilka skall man ställa? Det är frågan det när man har så många som man gillar.
Skitsvårt.
jag blev i alla fall jätteglad skall du veta Kramizzz på dig //Lotta
S-A kommer imorgon och åker på söndag