fredag 17 september 2010

Vilken soppa....

Ja, på riktigt alltså! En variant på rotfrukter.

RECEPT (Soppa för 2)
1 stor potatis
1 bit selleri rot
1 morot
1 gul lök
1 dm purjolök (medelstor)
1 vitlöksklyfta
1 lagom knippe persilja
1 tärning hönsbuljong
5 dl vatten
1 dl Turkisk yoghurt (eller grekisk) OBS den tjockare varianten!

Potatis, selleri och morot skall skäras i små tärningar Mängen vardera skall volymmässigt vara lika stor.
Löken skall också skäras i mindre  bitar (vitlöken pressas).

Koka upp vattnet med buljongtärningen och häll i rotfrukterna och löken. Låt koka i 15-20 minuter. Sellerin skall bli mjuk!
Sönderdela blandningen med en stavmixer till önskad kornighet. Blanda i yoghurten och rör om. Finhacka persiljan och rör ned den i soppan.

Klar att servera!

Man kan göra den både med och utan vitlök. Båda blir mustiga och goda men tycker man om vitlök så lyfter den smaken ett par snäpp. Serveras med bröd och ost. Dryck valfritt.

För fyra personer  - dubblera allt utom vitlök!

Smaklig måltid
Charles

4 kommentarer:

Maggan sa...

Ja, det blev riktigt god. Det kan Hustrun intyga.

Unknown sa...

Tack för tipset! Lägger på minnet (kopierar) för att testa någon kylslagen dag.
Ha en bra och trevlig helg! /SA

Maria sa...

Det där lät väldigt gott. Soppa som är så gott nu när hösten är i antågande.

Jag hade en underbar vecka i Kroatien, trots att vädret inte alltid visade sig från sin bästa sida. Om ett par dagar åker jag till Prag. Ska bli spännande och jättekul.
Ha de gott & Trevlig helg!
Kram Maria

Lotta sa...

Sådana här soppor brukar vi också göra
Just det där med Yoghert är supergott.
tack för alla namnen på svampen jag hade fotat.Jag plockar inte bara fotar.
Jag kan bara de allra vanligaste som Karl-Johan, kantarell fingersvamp och några till.
Bäst att hålla fingarna i styr för jag skulle säkert ta en giftig och lägga i pannan.
Ha det riktigt gott Du är superbra på bilden hos Maggan.
Kramizzzz//Lotta