fredag 5 december 2008

Att ta sig vatten över huvudet..

.. som ordspråk betyder det ju att man tar sig an projekt som blir lite mer än man klarar av eller i en mildare form, kräver en större insats än man räknat med. I mitt fall var det det senaste.

Jag själv, min hustru och före detta arbetskamrater har genom åren samlat frimärken från inkommande post. Eftersom jag haft både ett krävande jobb och en aktiv fritid engagerad i det mesta, så har dessa små lappar samlats på hög i små lådor och endast ett fåtal gånger vid längre ledighet har jag ägnat mig åt att sortera, katalogisera och skapa album.

Dessutom har jag prenumererat på alla nya utgåvor av svenska frimärken sedan 1967. Två överfulla lådor och ca 1 meter bokhylla var resultatet när jag nu bestämde mig för att gå igenom samlingen.

En låda sorterade frimärken täcker en yta av ca 23 m2 ..... !!!

Var har man detta rum där man inte behöver vädra, inte släpper in katten (och inte får nysa) och vars yta kan belamras en längre tid?


Ja det är detta jag avser med vatten över huvudet. En vindil hade skapat kaos och gjort flera timmars arbete ogjort. Så det som påbörjats måste slutföras och den som delar min hobby vet vad det innebär.

Det går inte att gå från a-ö i ett enda steg utan det krävs flera strategiska stopp på vägen. Först skilja länder från varandra. vilket blir för min del ett sextiotal högar. Sen ska man skilja årtal från varandra innebärande att var och en av de sextio högarna sorteras i nya högar efter utgivningsår, och det står inte alltid på märket utan man tvingas ofta att slå i litteraturen för att kunna tidsbestämma märket.

Sen börjar allt om igen, nu skall varje liten hög sorteras efter tema som inrikespost, julmärken, jubileumsmärken och annat av intresse. Det är nu vi är uppe i 23 m2 och då har vi dessutom en orörd låda som väntar på sin tur!

Från detta stadium så skall varje sorterad och kategoriserad hög bevaras så att inte allt arbete skall behövas göras en gång till nästa gång jag känner för att pyssla med mina frimärken.

Små genomskinliga (rispappers)påsar är förträffliga för ändamålet, men svåra att få tag på. Av någon anledning har jag alltid för få? Men A4 pappersark går att använda att göra dragspelskuvert av, men då måste man skriva innehållet på var och en.

Ja ha och sen då.. kanske Du undrar.

Ja det är nu som själva hobbyn börjar. Det är nu man bygger album. Sortera utgivning per år är ett exempel, samla alla märken om idrott i europa under ett år är ett annat exempel. Här kan man välja vad som helst från jordbruksmaskiner till nobelpristagare allt efter eget intresse.

Det finns även en mängd information kring varje motiv. Ta Polhemsknuten som exempel.. Christopher Polhem möjliggjorde den tekniska utvecklingen med sina uppfinningar. Hans liv och forskargärning finns väl dokumenterad och är en intressant läsning att lägga till sin allmänbildning. Och det finns mängder av motiv på våra frimärken världen över...

Så tycker Du att vardagen är trist.. börja samla frimärken..

Ha dé gott
/challe

Inga kommentarer: