lördag 17 januari 2009

Humor - Ett gissel eller nåt att ta på allvar?

Frågan verkar ju dum så där vid första påseendet!

På internet finns en massa information om allt möjligt. Det är av typ uppslagsverk som Wikipedia med en viss kvalitetskontroll men också hemsidor och bloggar där avsikten bakom informationen ibland "helgar medlen". Det vill säga att någon producerar en information som inte är relevant för det man informerar om, men som rättfärdigas av ett syfte.

Det kan vara av politiska, religiösa eller etniska skäl. Det kallas desinformation när den missbrukas. Den formen lämnar jag därhän i detta inlägg. Det jag vill tala om är information som skapas för att roa andra!

Min översättning av virusvarningen nedan är ett exempel på en sådan information som inte har relevans till sitt innehåll men där det "humoristiska" i informationen rättfärdigar det felaktiga i den. Jag måste erkänna att denna form av "verbal diaré" roar mig och att jag glatt ställer upp och förmedlar den vidare om jag ser det humoristiska i det som sägs.

Jag får en bunt mail i veckan av denna art. Mail från bloggvänner, släkt och vänner som attraherats av det humoristiska i mailen och därför vill sprida dem vidare, och jag tycker det är roligt.

Jag sparar det jag tycker är kul. När min dator började protestera i början på veckan fick jag köra diagnosprogram, diskrensningsprogram och defragmentering för att få ordning på den igen. Då hittade jag mina sparade "humorfiler" och insåg vilken otrolig mängd det var! Alltifrån text som "Virusvarningen" till bilder och filmsnuttar med sjungande flodhästar. You name it!

Då förvånade det mig. Det sitter en massa kompetenta människor ute i världen och skapar dessa humoristiska inslag. I timmar räknat tror jag siffrorna blir ofantliga. I ersättning för utför arbete troligen minimalt. Alltså huvudsakligen idéellt arbete i syfte att roa andra (eller är det sig själv man roar?).

Är inte detta värt uppmärksamhet?

Jag applåderar Er, jag beundrar Er. Ni får dagens ros. Låt kreativiteten blomstra!

Ha dé gott

/charles

Inga kommentarer: