tisdag 20 januari 2009

Imponerande...

Hustrun visade mig mig en länk.. http://wadbring.com/historia/ . Vilken fantastisk sida!
Vilket enormt arbete som ligger bakom att dels göra sidan så snygg och dels att samla på sig så mycket kunskap. Det är inte gjort på en kafferast!
Historia är intressant och på denna sida kan den historieintresserade botanisera i timmar utan att tappa intresset.

Vi har en gammal klosterplats som är Laxås ursprung, Ramundeboda. Där fanns ett kloster där munkarna fick fortsätta verka som tiggarmunkar några år efter Gustav Wasas reformation av kyrkan.
Vid en utgrävning av en gammal kavlebro pga industriell verksamhet, så ville den hitsände från riksmuséet ha information om platsen. Hans intresse grundade sig på varför Gustav Wasa hade tillåtit Ramundebodas Antonitermunkar att verka efter reformationen. Jag fick den stora äran av att visa platsen för honom. Han sprang runt och pekade på backen.. här har stått ett bostadshus.. och här en bod för djur.. muren måste vara riven och omplockad... men platsen är för liten ..sjön måste vara dämd. Etc.

Jag måste ha sett ut som en fågelholk i nyllet. Jag såg bara gräsöverväxta stenar medan han såg bebyggelse från 1200-talet. Och visst var sjön dämd. I Laxå fanns tidigt en smedja och masugn. Här tillverkades järn av hög kvalité. För att driva hammrarna användes vatten. Sjöar och vattendrag dämdes och kanaler byggdes. Visst var det så!

Wadbring säger sig endast vara amatör och historieintresserad men uppvisar en imponerande historiekunskap på sin sida.

Gör ett besök på "Bengans Historiasidor" som han kallar den om Du har intresse för historiska händelser, och jag lovar att Du blir borta för omvärlden ett tag.
Ha dé gott
Charles

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den sidan hade jag i mina favoriter för länge sen, men den försvann av nån anledning. Tack för att du hittade den åt mig igen!:) Jag fastnade hela kvällen.

Hur mår kissen förresten?

Anonym sa...

Länken funkar inte som synd var...Kramizzz igen och hälsa Maggan / Lotta