tisdag 24 mars 2009

I sanning omväxlande väder..

Igår förmiddag sken solen och det kändes som vår i luften. Under kvällen skymde det på och ett ymmigt snöfall dränkte omgivningen med ca 15 cm nysnö. Hustrun som var på körövning (sång) ringde och sa att det snöade så att lastbilarna inte tog sig uppför backarna. Själva körde de ca 20 km/h för att inte hamna vid sidan av vägen.

Idag sken solen igen. Visserligen blev det en stunds snöskottning men sen återgång till inomhussysslor.

Det var ett fasligt liv vid fågelbordet. Kajorna jagade bort småfåglarna och kalasade på det som fanns. Jag hämtade kameran för att dokumentera deras framfart, men vips så var de väck. En skäggig fotograf var tydligen för mycket för dem. I vart fall vågade sig småfåglarna fram, och det är väl egentligen till dem vi har fågelbordet. Så det blev att fota småfåglar i stället.

Koltrasten hade fått syn på att något rörde sig bakom fönstret, så den höll mig under uppsikt för att sen ta det säkra för det osäkra och försvinna bortåt skogen.

Skatorna satt i plommonträdet och "kivades" med varandra för att då och då göra en dykning mot fågelbordet för att se om där fanns nåt ätbart.
Bilderna är tagna genom fönstret med ett 70/300 objektiv (Tamron) i RAW format och sedan behandlade med Photoshop Element 7.
Ha dé gott
/charles

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, vilken underbar bild på skatorna... Superfin!!! Jag hade den äran att få se en korp på väldigt nära håll i lördags. Tyvärr så var fel objektiv på på kameran så nån bild blev det inte. Men tåtlig och grann var den där den satt i sitt träd och kraxade.
Kram Maria

Anonym sa...

Jättefina bilder! Jag kan inte ha något fågelbord här, och det är synd. Nackdelen med att bo på andra våningen... Såg en domherre förra veckan, lite konstigt när det var vårigt och barmark, klart dom finns då med, men de brukar ju bara visa sig när det är snö och kallt.

Lotta sa...

Vilka fina fågelbilder Du är lika bra på allt..ha en riktig härlig eftermiddag jag tror jag skall ringa Maria och höra hur hon mår.
Nu ringde gubben precis när jag skrev att jag skulle ringa så jag blev så rädd att jag höll på att trilla av stolen. Telefonen låg gömd under ett kollegiblock här på skrivbordet.ha det riktigt gott // Lotta