torsdag 5 mars 2009

RAW formatet


Läste om RAW formatet i Digital Foto och blev sugen att testa. Det är ju mer komplicerat än Jpeg som ju är användbart direkt. Så jag tog några kort av katten och Barnbarnet av vilka jag visar ett på katten här. För att kunna publicera den efter bildbehandlingen i Element 7, var jag tvungen att konvertera bilden till jpg. Jag inbillar mig att detaljrikedomen och skärpan blev bättre. Kommentera gärna och om Du fotar i RAW så tar jag gärna emot tips!
Ha dé gott
Charles

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag föredrar RAW formatet eftersom det innehåller all information av bilden som man behöver för att efterbearbeta den. Andra format har inte den möjligheten.Jag har använt RAW formatet sedan jag började med digital fotografering.
Många varma hälsningar från CA och SA hälsar oxå.

Anonym sa...

Jpeg är ett komprimerat format medans RAW visar allt om bilden. Så det är ingen inbillning att du tycker att detaljrikedomen är bättre. Jag ska testa att ta bilder i detta formatet sedan då jag blivit mer kompis med mitt Elements 7.
Kram Maria

Anonym sa...

Jag fotograferar nästan alltid RAW när jag använder en kamera som har det.
Mycket bättre möjligheter att efterarbeta bilden.
Det går också bra att öppna en bild som är tagen i jpeg med t.ex en kompaktkamera i Adobe Camera RAW, tycker det ger bättre möjligheter att påverka färgtemperatur m.m.

Hälsningar Jörgen G