onsdag 1 april 2009

Bingo...

Ett glatt utrop som betyder vinst för den som ropar.

Jag anar att alla elbolag ropar Bingo i dessa mätarbytestider. I insändare efter insändare fylls tidningar med kritik från "arga" abonnenter. Hur kan elräkningen fördubblas efter mätarbytet. Det måste vara fel på mätaren!

Ja säger bolagen, det var fel på den gamla mekaniska mätaren. De nya elektroniska mätarna visar rätt! Vill Du ha nya mätaren kontrollerad så utför vi det, men om den visar rätt får Du stå för kostnaden. Ett i sanning gentilt erbjudande från en branch som redan innan mätarbytet gjorde miljardvinster. Vinster som nu fördubblas.

Mätarbytet är i lag reglerad för att leverantören skall debitera rätt ersättning för utförda leveranser. Det framställs som ett skydd för oss konsumenter att vi inte skall betala för mer än vad vi förbrukar.

Bytet till ny teknik är därför ingen förmån för konsumenten eller ökad kostnad för bolagen. Det är en naturlig del i verksamheten och ingår i nätkostnaden som Du och jag betalar. Däremot innebär teknikbytet lägre driftkostnader för bolagen som nu inte behöver skicka ut personer att läsa av mätarna.

Jag införskaffade en luftvärmepump förra året för att sänka mina elkostnader då jag har direktverkande el som uppvärmning. Trots detta ser jag fakturor som är nära nog en fördubbling av mina elkostnader mot förut, innan mätarbytet. Det borde varit en sänkning!

Så, hur används dessa "nya" intäkter av elbolagen? Ja inte kommer de oss abonnenter till del. De går till ökade vinster i elbolagen. Av vinsterna används en del till att investera i befintliga och nya nät medans en annan del används till aktieutdelning och bonus till höga chefer.

Nu mitt i bonusdebatten letar man andra ord för företeelsen. Bonus är ett "fult" ord och ersätts därför med ord som "vinstandel, option, ersättning och lön". Summa summarum, ytterligare bränsle på girighetens bål. Inget som kommer konsumenten till del vilket var argumentet för avregleringen.

Är det inte dags för ett folkligt uppror snart?

/charles

1 kommentar:

Maria Gustafsson sa...

Hej Charles!
Tack för att du skrivit en blogg om el. Den fick mig att rusa ut i köket och ta fram pappren från mitt elbolag som jag fick förra veckan. Mitt elavtal löper ut nu i april och det är dags att förnya. Så tack vare din blogg får jag nu iväg pappren i tid och kommer att få det priset på el som jag valt.
Trevlig helg!
Kram Maria