söndag 19 april 2009

Elskling....

Vad rubriken antyder har inget med vårkänslor att göra!

Jag blir närmast allergisk mot alla samtal från dessa Callcenterbolag som ringer med olika bolags affärsintressen som grund. Det handlar om sälja..sälja och sälja. Tro aldrig för en sekund att det är i omtanke av Dig de offrar sin dyra tid för! Intresse för att Du skall få ett så bra avtal eller produkt som möjligt.

Nu senast så var det en ung dam med trevlig röst som ringde och erbjöd ett nytt El-avtal. Varför betala tusentals kronor mer än Du behöver?

Jag tog fram mina fakturor för jämförelse och fick ett antal siffror som naturligtvis visade sig vara mycket lägre än vad jag betalar idag. Så visst blev jag intresserad. Jag betalar hellre 15 000:- för samma produkt som jag idag betalar 25 000:- för. Vem är inte intresserad av sånt? 10 000 kr kan jag göra mycket kul för.

Men gubben är gammal och långsam i dansen, så den unga damen fick rådet att återkomma. Fast först ville jag ha skriftlig information om erbjudandet. Ja.. det gick ju inte...sa hon... men jag kunde titta i en stor känd tidskrift för dem som bor i småhus, berättade hon. Där fanns en artikel som handlade om just detta.

Sagt och gjort. Tidskriften hade jag så det var bara att läsa. Dock... bolaget hon hänvisat till fanns inte nämnt i artikeln? Fast djungeln av obegripliga elfakturor nämndes och en instruktion om hur man läser fakturan. Gott och väl. Nu var jag som gäddan i vassen och elbolagen var de små fiskarna som skulle jagas. Fram med elavtal och fakturor. Ett kalkylark upprättades så att jag kunde bolla med olika avgifter hit och dit och hela tiden se vad slutkostnaden blev.

Jisses vilken överaskning det blev!

På nätet hittade jag en sammanställning på (nästan) alla bolags elpriser och genom en enkel procedur började siffrorna på alla avgifter och skatter och moms, och moms på skatter, trollas fram. Nu upptäkte jag att en mängd bolag troligen hade lägre priser än det jag nyttjat. Hur stor prisskillnaden var framgick dock inte så där vid första ögonkastet. Priset är ju i öre per Kwh.

Nu är det så att fakturan är delad i två bitar. Kostnaden för den el jag förbrukar och kostnaden för att transportera samma el till min elcentral.

Elkostnaden är den del som är avreglerad där råder full konkurrens. Transportnätet är det däremot monopol på för den som äger nätet. Där råder ingen konkurrens. Där kan man inget göra åt priset annat än den mindre delen som bygger på vilken förbrukning man har. För mig så var 2/3 fast årsavgift och 1/3 styrd av förbrukningen. Det rörliga segmentet var så lågt, att även om jag tillät att frysa ändan av mig, så skulle det knappast märkas i plånboken.

Kvar står då elförbrukningen!

Min kalkyl gjordes på 3 månader, 1 år respektive 3 års bindningstid och Elbolagen åkte "jojo" i kalkylen. Jag valde ut det bolag jag har i dag och ett som låg bland de fem bästa i respektive bindningsklausul.

På 3 månader skulle jag tjäna 1 800 på årsbas (om avtalet höll sig inom samma prisnivå året ut) mot mitt nuvarande bolag.

På ett år bundet avtal var skillnaden + 950 kr i plånboken om jag bytte

Med 3 års avtal så hade jag förlorat 70 kr på att byta.

Ingen vill väl ta risker att elen blir en bristvara. Jag vill inte att mina kostnader plötsligt skjuter i höjden och att jag blir en bricka i ett spel där vinstintresset är allenarådande. Bolagen vill väl inte sitta fast i dåliga avtal att leverera billig el när marknaden skriker efter energi och är beredd att betala för den. Så korta avtalstider eller inga avtalstider är nog inte aktuellt för mig. Ett års bindningstid skulle kunna fungera med en vinst på knappa tusenlappen, första året i vart fall.

Nu åter till damen som ringde... Varför betala tusentals kronor mer än man behöver ? Om det nu bara vore så, men det är det ju inte!

Mycket liv för ingenting sa käringen som klippte grisen!

Detta kom jag fram till!
Man skall ha ganska hög El-förbrukning innan det märks nån större skillnad. Sen är det väl vår möjlighet (och skyldighet) att påverka priset på marknaden genom att köpa där det är billigast. Men som sagt, man måste räkna på det först. Vackra ord och storvulna löften har ingen blitt rik av förut och lär inte göra det i framtiden heller.

Ha dé gott
/charles

Inga kommentarer: