söndag 26 april 2009

Den där utrikiskan...

Det var min mor de talade om.

Av Scottskt ursprung född i Canada var hon en kulturchock i Lappländska Lycksele. Detta till trots att hon talade en nästan perfekt svenska efter mer än tio år i Sverige. Dialekten var nog mer Göteborgsk än Canadiansk. Men även Göteborg tillhörde främmande och avlägsna platser för de flesta inhemska i lilla Lycksele.

Det hade nog inte alltid varit så enkelt för henne. Väl i ett främmande land som var tänkt att besökas för att visa upp fru och barn till min fars släkt, ställde Hitler till det. Min far inkallades till Svenska försvaret. med resultat att mor med barn lämnades att ensam sköta familjen i ett land där hon inte kunde språket och inte hade större bekantskapskrets än min fars familj. Lite senare under denna tid var även jag på väg.

Nåväl min mor kämpade med språket. Min fars syskon hade en bekant som talade engelska och som de trodde skulle kunna bli en bra väninna till min mor. Ivrig i att göra ett gott intryck lärde sig min mor en och annan svensk glosa och försökte sätta ihop dem till meningar. Väninnan hade en blå dräkt som min mor tyckte passade henne bra, så hur säger man "you look nice in blue"? Hon fick ihop orden från ett lexicon och sa " Du ser skoj ut i blöt!". Inte riktigt vad hon tänkt men väninnan skrattade och förstod.

Allt var inte av ondo. Vid denna tid hade vi ransonering av varor och kaffet var ersatt med rostad "sekuria". De som druckit det säger att det var ett surugatkaffe som inte smakade kaffe!

Nåväl, i den lokala butiken såg mor en säck med texten "Coffebeans" som hon frågade om hon kunde få köpa lite av. Affärsinnehavaren talade inte engelska men mor hade lärt sig så pass att hon förstod att han menade att det var bönor, som bruna bönor fast gröna! Hon sa inget men köpte ett hekto, la det på en plåt i ugnen och experimenterade sig fram till en sorts rostning "som med tiden blev ett perfekt kaffe", sa hon. Så under denna tid, hos fru Swenson i Göteborg, dracks det riktigt oblandat kaffe för att en butiksföreståndare inte kunde Engelska.

Ha dé gott

Inga kommentarer: