lördag 4 april 2009

Vacker väder idag!

I morse var jag på Distrikt 4 möte inom SSA. Träffade en massa nya bekantskaper och en del gamla. Upptäckte att min låga aktivitet på banden gjort att jag inte kände igen flera av dem. Det får bli en skärpning! Måste bara få upp en användbar antenn först. Förutom vanliga mötesförhandlingar var det föreläsning om radiosamband vid stora samhällskriser och så kallat säkerhetsamband inom FN.

Tänket inom FN var mycket intressant. Standardutrustning och enklast tänkbara lösningar då fler ovana personer kommer att hantera radiosamband, både som uppgiftslämnare och som informationsmottagare. Det är ju lätt att bli teknikfreak, vilket inte gynnar ovana användare och kan leda till att viktig information inte kommer rätt personer till del. Det var mycket att tänka på och ofta tvärt om mot hur vana radiooperatörer tänker. Jag fann det intressant!

I morgon skall det bli solsken och vackert väder. Då är det tänkt att vi åker till Hornborgasjön och spanar in Tranorna. Såg i almanackan att jag var där i slutet på Mars förra året men eftersom våren låtit vänta på sig så är det väl ingen risk att alla tranor lämnat sjön för att förflytta sig norrut. Har Du samma tanke? Då kanske vi ses.

Ha de gott
/charles

Inga kommentarer: