torsdag 14 januari 2010

Det haltande rådjuret..

Rena vildmarksbloggen verkar det ha blivit här! Ja vildmarken bakom våra hus dvs. Om kommunen skötte området lite bättre skulle man kunna kalla det park, men nu liknar det mer vildvuxet än ansat.

Lisan undrar över rådjuret som haltar. Ja enligt mina källor så haltade rådjuret redan förra vintern. Skadan vet man inte varifrån den kommer men rådjuret har gäckat jägare utkallad att förkorta dess lidande, så man kan säga att det haltar vidare.

Efter så lång tid är det inget intresse av att skjuta det heller för den verkar inte lida av situationen och har uppenbarligen lyckats hitta föda även när det är kallt. Fast det är klart, kommer varg eller lo så blir läget ett annat. Det är naturens gång.

Jag tror rådjuret mer funderar över livet än vilket rovdjur som kommer att döda det. Vargen, lon eller människan. Men som läget är är det nog bäst att hålla undan för samtliga av dem. Det är i alla fall mitt tips!

Ha dé gott alla djurvänner
Charles

3 kommentarer:

Maria sa...

Stackars rådjur som haltar, men som du skriver så kan det ju inte lida av det eftersom det varit så länge. Fin bild fick du också.
Jag fotade björktrast och stare igår.
Ha en riktigt bra fredag!
Kram Maria

Lisan sa...

Vilken fin bild du lyckats ta!

Bildkabinettet.blogspot.com sa...

Hejsan, Charles! Jo, jag följer allt dina bloggar. Och visst är det intressant att läsa om de olika skogsdjur du har förmånen att se och möta.
Hemmavid har vi mycket dåligt med vilt. Ser dock harspår nu när jag är ute och pulsar i snön. Men som jag nog nämnt tidigare måste jag nog lukta för mycket människa eftersom de alltid försvinner från mig.
Jag däremot är ute i skogen och jagar "former", alltså de som naturen gjort. Inte dumt det heller och jag tror det är gott för hälsan...
Önskar dig och hela din familj en trevlig weekend och hoppas vi hörs av.
Kram fråm mig till er alla
BirgittaQ