måndag 25 januari 2010

Kvarndammen

Denna bild är från bron över kvarndammen i Hasselfors. Huset rustades av byalaget för flera år sedan och har fungerat som både fritids- och föreningsgård sedan dess. Hasselfors är en av tätorterna i Laxå kommun och domineras av sitt sågverk.
Här finns även mycket fina naturvärden i form av mossar som ger ett rikt fågelliv. En konstgjord våtmark med fågeltorn är mycket populär under höst och vår med flera arter som stannar här under sina resor mellan norr och söder.
Men vintern bjuder inte på så mycket variation för en fotograf, så det blir "mycket slit för ingenting" som gumman sa när hon klippte grisen. Ja det är halva sanningen, man blir lite slö i kylan och pulsar inte iväg så långt i snömodden.
Skidor?? jo jo men så ofta vi har snö här så får man köpa nya pjäxor varje gång man vill ta sig en tur, så det blir inte av bara.. nästan så att man längtar tillbaks till den gamla tiden med läderpjäxor och turskidor. De var mindre krångligt att ta sig ut då.
Ha dé..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blogg, Charles! Och en riktigt fin bild av kvarndammshuset. Det där med skidor är helt sant. Jag har inte stått på ett par skidor på många år. Jag brukade vara en "hejare" på skidor men den sporten finns inte längre i mitt liv. Men min son och hans flickor kom hem igår från en vecka i Björnrike. Helfrälsta, om man får uttrycka det så... och det är ju roligt att åtminstone de efterkommande får lära sig att stå på ett bar brädlappar! Nu gäller detta ju att susa nerför så fort som möjligt...
Tack, för du tyckte om min fågel. Den var söt och satt still länge...
Kram till dig och Maggan

epsilon sa...

Att åka skidor är så härligt. Att glida i femkilometersspåret i maklig takt. Det är tyst och vackert, det enda man hör är sitt eget hjärtas dunkande. Och det finns bra turskidor, lite bredare med stålkant som gör att man kan åka ospårat. De håller i många år.

Unknown sa...

Hejsan Charles. Fin bild och trevlig blogg. Du har rätt, vintern med all sin snö bjuder inte på så stora variationer när det gäller fotograferandet. Känns som att jag har albumen överfulla med snöiga bilder. Nästa "fotoperiod" blir väl snösmältningen kan jag tänka mig. När den nu kommer... Ser inte ut att komma den närmsta tiden i alla fall.
Ha det fortsatt gott!
SA

Anonym sa...

kul med ditt fotograferande. oscars fina kamera försvann,blev stulen kom bort eller vad du vill. ska skaffa en ny till honom.vilket väder det varit idag onsdag o värre ska det bli. hua hua. till helgen till lundsbrunn
i helgen,dricka brunn träffa trevliga partikamrater äta gott o bada i spat