torsdag 7 januari 2010

Vad är det som döljer sig bakom buskarna?

Ja tro det eller ej.. men på en liten grönyta ca 100 x 200 meter döljer sig en älgfamilj, en ko och två kalvar. När jag gick ut för att tömma "snusklådan" (Jag komposterar) så rörde det sig i buskarna bakom huset, ca 30 meter från där jag stod, och en Älgko uppenbarade sig. Jag vågade inte gå fram mer utan backade, gick in och hämta kameran och fotade från övervåningen.

Jag hade hört från grannar tidigare om älgfamiljen, nu stod den utanför min tomt. Tyvärr så syns det dåligt så jag har fyllt i konturerna av dem och lämnat en oredigerad bild för dig som läsare att studera.

Jag försökte få en bättre bild genom att öppna fönstret... och då försvann de med bena på ryggen. Så bättre än så här blev det inte.. Men nu vet jag var de rör sig så kameran får ligga framme få se om jag får en bättre bild.
Bilderna är tagna med ett 70-300 objektiv men förgrunden framträder för mycket för att djuren skall vara tydliga. Bilderna skall dock vara förstorningsbara så det är bara att klicka på dem för en närmare titt.

Ha dé gott
/charles





PS\Jag såg bara en kalv men hade hört att de var två. Fick just veta att den ena blev påkörd häromdagen.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hoppas att du får en riktigt fin bild av älgarna. Jag har en kompis som bor en bit ut på landet, och på en plats där han passerar varje dag ser han älgar varje eftermiddag. Som mest har det varit 11 stycken.
Lycka till med älgfotojakten :)

Lisan sa...

Jag har sett två älgar två eftermiddagar i dina trakter. De har det nog besvärligt nu. Synd om någon blivit påkörd. Det verkar inte finnas många älgar precis.

epsilon sa...

Dom kanske också är förvånade över snön men de borde ändå hålla sig i storskogen